Jumaat, 17 April 2015

Istimewanya bila ayah jaga anak

"Abang, tolong saya buatkan susu untuk bayi, dia lapar tu." Bagi seorang suami yang juga bergelar ayah, kadang kalanya permintaan isteri seperti itu boleh mencalar ego suami. Ada suami yang beranggapan jika menolong isteri dalam membuat kerja-kerja rumah apatah lagi dalam hal menjaga anak akan menghilangkan 'macho' dan ego seorang lelaki yang juga seorang suami. Semacam suatu kepantangan bila menjaga anak.

Buat suami yang juga seorang ayah tolong baca ini jika anda beranggapan tiada istimewanya menjaga anak:

Kajian oleh Garret D Evans dan Kate Fogarty dari Universiti Florida berkenaan dengan anak yang dijaga oleh bapa telah merumuskan, anak-anak yang bapanya terbabit secara langsung akan menikmati faedah berikut:

1. Mereka biasanya akan mendapat markah yang tinggi berbanding dengan pelajar yang lain

2. Mereka lebih berjaya di dalam karier masing-masing.

3. Mereka akan lebih mudah berkawan dan menangani masalah sosial dengan lebih baik. Ini kerana si bapa secara tidak langsung mengajar anak mereka untuk menjadi seorang yang lebih prihatin, yakin, mampu mengawal diri, simbang secara psikologi dan mempunyai kemahiran bersosial.

4. Bagi anak lelaki, mereka kurang bermasalah dari segi tatatertib, disiplin dan kelakuan, terutama ketika remaja.

5. Bagi anak perempuan, mereka kurang bermasalah dari segi tekanan mental sewaktu remaja seperti tekanan daripada rakan, pergaulan bebas dan pandai menyesuaikan diri dalam suasana baru.

Antara perkara yang bapa boleh lakukan

1. Menukar lampin bayi, ini boleh menggalakkan perhubungan terus menerus dengan bayi

2. Menggosok gigi mereka apabila mereka sudah besar sedikit.

3. Menyediakan mereka untuk tidur sambil membaca buku cerita setiap malam.

4. Memberikan ciuman dan pelukan mesra kepada anak.

5. Bermain dan meluangkan masa berkualiti dengan anak tanpa gangguan

Oleh itu wahai bapa-bapa sekalian, ayuh kita hulurkan tangan dan bantu untuk meringankan beban isteri kita dalam menjaga dan mendidik anak. Buktikan bukan kita hanya pandai membuat anak tetapi kita juga mampu untuk menjaganya.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...