Jumaat, 29 Jun 2012

Tanda-tanda suami curang

Aku percaya artikel kali ini membuatkan para isteri suka..hehehe tapi buat para suami yang curang mesti bengang kat aku sebab dah bocorkan rahsia mereka...

Cuma yang aku harap buat para suami yang curang itu supaya menukar strategi yang baru supaya para isteri tidak tahu muslihat mereka......

Tadi semasa aku mendengar radio berkenaan dengan bola..adalah satu pemanggil ni kata yang suaminya bukan lah kaki tengok bola. Bila ada siaran langsung Liga EPL pun selama ini tak adalah tengok kat TV tapi sejak berlangsungnya pertandingan EURO ini tiap-tiap malam nak tidur luar aje...sampai isteri dia pun heran.

Bila ditanya, jawapan suaminya adalah, pertandingan EURO ini hanya berlangsung 4 tahun sekali. Jadi, kalu tak tengok rugi...tapi apa yang isterinya bertambah heran ialah kalu orang tengok bola mesti bising....jerit gol lah...maki ke pengadil la......marah kat pemain la.....dan sebagainya.

Tapi suara suaminya langsung tidak kedengaran. Jadi pada satu malam itu...dia pun check lah suami dia...rupa-rupanya dia bukan tengok bola tapi tengah cakap telefon dengan seseorang diluar rumah...kira bergayut la itu... ini berlaku tiap-tiap malam...tapi dia diamkan aje...sebab tak mahu bergaduh. Tapi aku percaya sampai satu masa...bila isteri dia dah tak sabar....(aku tak tahu lah apa yang akan terjadi)....Aku terfikir jugak bila EURO ni dah habis apa pula alasan dia yea.......

Itu pasal alasan tengok bola....Ada juga sesetengah suami yang merasa selamat bila dia membisukan (silent mode) telefon ketika di rumah..tapi ada sesetengah isteri akan merasa curiga bila satu panggilan pun tak ada.. sebab sebelum ini ada ajer yang telefon.

Bagi suami-suami yang menduakan isteri, jangan lagi berasa selamat dengan membisukan telefon... atau sembunyikan telefon dalam poket...atau bawa telefon ke mana-mana walau ke dalam tandas sekalipun sebab isteri lama-lama akan perasan akan perubahan sang suami.

Ada juga suami yang menyembunyikan telefon dalam kereta apabila balik ke rumah kerana mereka tak mahu isteri memeriksa setiap panggilan atau sms mereka.

Lagi satu taktik yang boleh dikatakan amat berkesan yang digunakan oleh suami yang curang ini iaitu menukarkan nama kekasih gelap mereka kepada nama lelaki misalnya Fauziah jadi Fauzi, Rahimah jadi Remy. Jadi sebagai  isteri anda perlu berasa curiga  kalau nama-nama lelaki yang selalu tertera dalam 'call memory' telefon bimbit suami terutama apabila panggilan itu dilakukan setiap hari.

Dalam banyak-banyak taktik yang dilakukan oleh sang suami bagi menyembunyikan kecurangan mereka, hanya ada satu benda yang orang lelaki tidak boleh bohong dan tidak boleh selindung apabila jatuh cinta iaitu bahasa badan.

Jika sebelum itu dia seorang yang biasa tapi apabila jatuh cinta, penampilannya akan berubah...segak sepanjang masa lebih-lebih lagi bila nak keluar rumah.

Kalau dulu bila keluar rumah, pakai baju T-Shirt kolar bulat. tapi sekarang bila keluar rumah mesti pakai baju ada kolar pastu siap masukkan baju kat dalam seluar lagi...kalu wangi tu usap cakap la...ala macam dulu-dulu masa bercinta dengan isteri .

Jika sebelum itu jarang layan lagu tetapi sekarang, asal masuk kereta, terus pasang lagu, lagu cinta pula. Pastu siap nyanyi lagi......

 Lagi satu jika dia asyik tersenyum sambil melihat ke arah lain, awaslah....wajah yang ada dalam fikirannya pada masa itu mungkin bukan wajah anda isterinya , dan jika anda yang difikirkannya, tentu dia tidak akan merenung ke arah lain sebaliknya tepat ke dalam mata anda.

Jadi buat semua isteri, pekalah perubahan suami anda.

Cegah sebelum terkena......hehehe


P/S : Jika suami anda termasuk di dalam kategori ini, jangan lah terus membuat tanggapan yang suami anda curang tapi siasat dan selidik lah dulu. Jika suka artikel ini tolong 'LIKE' yea.

Sila komen, jika anda ada pandangan lain. Komen yang membina amat dialu-alukan. Sila baca juga 6 sebab suami curang






62 ulasan:

  1. Suami yang tak pernah ngaku perbuatan nya.Allah swt ada. Buat suami pendusta awas lah hari ini. Tunggu hari yang tiba

    BalasPadam
  2. Sepandai2 tupai melompat akhirnya pasti jatuh ke tanah juga. Kecurangan suami saya terbongkar tanpa bantuan sesiapa. Allah jua yg menunjukkan segalanya. Hebat kerana hubungan terlarang dgn kakak angkat adik iparku berstatus janda anak 3. Kluarga mertua terbabit sama. Hancur luluh kecewa. Hingga kini masih x dapat lupakan segalanya. Apapun saya masih mendoakan agar suami menjadi org yg soleh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu namanya bodoh gile..bini dah ada..nk main dgn janda anak 3? wah!! pakej....cuba tgk...mampu x mampu nk jaga anak org...sedangkan anak sendiri x larat nk jaga..ada hati nk main dgn janda sial...satu lagi..lelaki bila dah sekali menipu...dia akan terus menipu...jgn percaya..harap anda teruskan hidup anda...lelaki mcm ni dah tau tang mana silap dia main blkg...so in future dia akan lebih berhati2...so pesan sy...HATI-HATI!!

      Padam
  3. allah bg petunjuk pd sy..sy mimpi suami kuar ngn pompoan lain dan sy nmpk jelas muka pompoan tu..selang beberapa mggu allah tunjukkn msg kt hphone..mcm mn suami mnyorokkn pon allah tetap bantu isteri..tiada alasan langsung membenrkn suami atau isteri utk curang..kekurangan pasangan sepatutnya dipulihkn bersama dan mengadu la dgn allah bknnya cari pompoan lain kt luar..org yg curang ialah org yg bodoh..sy sgt sedih sbb dpt tau kecurangan suami dlm keadaan sy mngandung ank pertama kami setelah 3 tahun kahwin..ini kenangan yg sy dpt saat mngandung kali pertama..hati sy hancur..mcm mn sy nk percayakn dia lg?

    BalasPadam
  4. allah bg petunjuk pd sy..sy mimpi suami kuar ngn pompoan lain dan sy nmpk jelas muka pompoan tu..selang beberapa mggu allah tunjukkn msg kt hphone..mcm mn suami mnyorokkn pon allah tetap bantu isteri..tiada alasan langsung membenrkn suami atau isteri utk curang..kekurangan pasangan sepatutnya dipulihkn bersama dan mengadu la dgn allah bknnya cari pompoan lain kt luar..org yg curang ialah org yg bodoh..sy sgt sedih sbb dpt tau kecurangan suami dlm keadaan sy mngandung ank pertama kami setelah 3 tahun kahwin..ini kenangan yg sy dpt saat mngandung kali pertama..hati sy hancur..mcm mn sy nk percayakn dia lg?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bersabar walaupun saya tau ianya bukan mudah seperti yang diucapkan. Allah telah menunjukkan kecurangan suami kepada puan mungkin ada hikmah disebaliknya...tiada siapa yang tahu hanya Dia.

      Padam
    2. Betul ke klu mimpi suami ade prmpuan lain bermakne diluar pn die curang..sye baru je mimpi suami ade prmpuan lain..sblum ni sye mimpi suami kawen lain..bile tgk tafsir mknenye suami naik pangkat,selang bape mggu mmg suami naik pangkat..tp kali ni saye mimpi suami ade prmpuan lain,bkn kawen lain..tggu n lihat jela ye..

      Padam
    3. Sebelum ni sye pnh mimpi suami kawen lain,bile tgk tafsir maknenye suami akan naik pangkat,n selang bape mggu mmg suami dnaikan pngkat..tp arini sye mimpi suami ade prmpuan lain,betul ke kt luar pn die ade prmpuan lain..lme sye mimpi,siap jumpe prmpuan tu cume xingt rupenye cmne..

      Padam
    4. Betul ke klu mimpi suami ade prmpuan lain bermakne diluar pn die curang..sye baru je mimpi suami ade prmpuan lain..sblum ni sye mimpi suami kawen lain..bile tgk tafsir mknenye suami naik pangkat,selang bape mggu mmg suami naik pangkat..tp kali ni saye mimpi suami ade prmpuan lain,bkn kawen lain..tggu n lihat jela ye..

      Padam
  5. seandainya aku tahu dia curang, bagiku tak banyak cakap, aku akan terus tinggalkannya tanpa koma, itu saja yang mampu aku lakukan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awak punya kekuatan utk tinggalkan lelaki sial tu..tp sye xde kekuatan tu...

      Padam
    2. Bagi saya bila suami sudah curang makna nya dia sudah x sayang kita lagi so buat apa maw teruskan?Terpulang pada pada kita untuk buat pilihan sama ada boleh terima suami dua kan kita or x?kalau saya baik hidup x suami drpd mkn ati ?madu sekarang mana ada jujur sekali pun bertudung kuat iman?cz saya perna kena ,saya baik boleh terima madu konon dapatla payung emas bila mati,,tapi pandai pl buat pitnah sedih betul

      Padam
    3. Bagi saya bila suami sudah curang makna nya dia sudah x sayang kita lagi so buat apa maw teruskan?Terpulang pada pada kita untuk buat pilihan sama ada boleh terima suami dua kan kita or x?kalau saya baik hidup x suami drpd mkn ati ?madu sekarang mana ada jujur sekali pun bertudung kuat iman?cz saya perna kena ,saya baik boleh terima madu konon dapatla payung emas bila mati,,tapi pandai pl buat pitnah sedih betul

      Padam
  6. walaupun sy tahu suami sy curang...tp lelaki ni ego dan tak mahu mengaku, walaupun bukti da ada depan mata... namun masih menafikan..bila di tanya pasal perempuan terus melenting dan marah2.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suami saya pun.. dah banyak kali kantoi. tapi masih tak mengaku. sekarang dah malas nk bertekak. buatla apa yang dia nak buat... hanya Allah saja, tempat mengadu.. sekarang tengah patah hati.. nak bising pun tak guna.. nafkah batin tu tak payah cakapla.. memang dia tak pernah bagi..

      Padam
    2. simpatinya.
      x takut dosa ya. . .
      kalau x mampu nak tunai,atau nak cuba sedaya upaya tunai tanggungjawab x pyh ler beristeri?

      Padam
    3. takut le tu,nk cover line

      Padam
    4. sama dgn sy..berkali2 sy tgkap.tp xpnh ngaku..baru2 ni kantoi gbr lucah pompuan tu hanta,siap save dlm laptop.bila sy tnya,alasan sama "xtau mcm mana gbr tu ade dlm laptop"..mmg xlogik langsung..yg penting puan2 sekalian,kita kna kuatkan dr..tunaikan tanggungjawab da semoga Allah berikn hidayah kpd suami kita sblm maut mjemput pergi.csp mereka xpnh kalah!

      Padam
    5. X pyhh nk susah2 pikirkn hl sang suami curang ni...baik kita pikirkn tang diri sndiri dulu...mksud sy...kita berhias cntik2 pas tu....kita psgla strategi...tackle org lain lak...sakit x hati dia..jgn nk asyik pasrah jew..sekali sekala kita mesti ade kekuatan..

      Padam
    6. Biasanya lelaki curang ni dia dah tak ada power lagi

      Padam
  7. Akibat perbuatan curang suami, jiwa sy mderita sehingga skrg..yg tinggal hanyalah rasa kecewa, marah dan benci.. Tiada lg kebahagiaan dlm diri.. Tapi disebabkn anak2, sy tpaksa btahan hidup bsamanya wlaupun diri sy sndiri sudah seperti mayat hidup..

    BalasPadam
    Balasan
    1. balasan syurga utk isteri yg sabar

      Padam
  8. kenape lelaki suke menipu?kalo dah tak suke juz ckp je la tak suke...suami curang dgn saye waktu saye hamil 5 bulan...sampai skrg saye xpercaye dgn die...berubah skejap je...pastu ntah le...smge saye n isteri2 kt luar sane tabah mhadapi karenah suami yg macam2...smg kite semua akan jd isteri dan hamba yg solehah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sbb nk tutup kelemahan diri,nk tutup mslh,menipu!!!
      bukan nak slesai masalah

      Padam
  9. terima kasih dgn pyebaran terbuka saudara.saya sokong 100 peratus.bagaimana pulak penipuan isteri terhadap suami?pernah kawan saya memerangkap isteri kawan sendiri.perangkap yg dibuat oleh suami terhadap isteri.rakan saya sendiri minta bantuan pd saya agar goda isteri nya utk membuktikan kejujuran isteri terhadap suami.tp apa yg berlaku adalah sebalik nya.depan suami berlakon mengalahkan pelakon popular.belakaqng suami mcm setan..siap bg gambar yg tak sepatutnya dihebohkan kepada org lain.so..apa pandangan raka2 kita yg lain..saya nk kan komen dr rakan2

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin suami x pandai jaga isteri.
      x peka pd jiwa n kehendak isteri(zahir/batin)
      kita selalu dengar isteri x pandai jaga suami,bla3.
      tp berapa ramai suami yg benar2 menjaga isteri?
      rasanya lbh ramai 'mengabdi' isteri dr 'mengabadikan' kasih cinta sejati buat isteri.

      Padam
  10. sharusnya kt tabah n prcaya pd diri.. kt sering myalahkn knp suami curang d blkng kt tp kt xthu kdg2 suami cpt bosan gan kt jd sblm dia tergoda gan ppuan lain goda la suami mu agar dia x melepas mata n hati yg lain... nmun ada sstgh suami mmg xleh d prcayai.. selidik n sabar jika msh blh d elakkn lbh baik kt mncegahkn nya dlu... wassalam...

    BalasPadam
  11. Husband ak ne sorg yg sgt pndiam... Ssah nak ckp lha,,, p cri2 kat ats 2 ad prsmaan smnjak akhir2 ne,,, ak bru prsan pas hbis bca artkel ne,,, fuuh,,, hrap2 xla,,, huhu

    BalasPadam
  12. Suami sy dh curng sbnyk dua kali,dulu bila kantoi kantoi kali ptama berjanji xnk buat dh,tp kali kedua ni dia buat lg,dgn perempuan yg sama,sy dh benci dan fedup tgk muka suami sy.apa perlu sy buat lg,kalo bleh sy nk bebas dan xnk dtipu lg,tertekan..

    BalasPadam
  13. Suami sy dh curng sbnyk dua kali,dulu bila kantoi kantoi kali ptama berjanji xnk buat dh,tp kali kedua ni dia buat lg,dgn perempuan yg sama,sy dh benci dan fedup tgk muka suami sy.apa perlu sy buat lg,kalo bleh sy nk bebas dan xnk dtipu lg,tertekan..

    BalasPadam
  14. Sy trlalu prcayai suami sy selama ni. Suami sy dpt projek utk disiapkan dlm 2mggu. Dia britau sy yg dia akan bekerja siang dan mlm. Dia hanya balik waktu pg utk menghantar anak ke rumah mak dan menghantar sy ke pejabat. Sy mempercayai dia kerna dia mencari nafkah utk kami. Tp dr 2mggu kerja tu berlarutan hingga sebulan lebih. Sy masih brdiam diri hinggalar saya solat meminta jauhkanlar suamiku dr perbuatan berzina dan buktikanlar jika suamiku ada berbuat sedemikian. Allah itu maha mendengar dan maha berkuasa, pada suatu hari sy telah membuka hp dia dan betapa terkejutnya saya melihat video rakaman seks suami saya sendiri bersama wanita lain. Hancur berkecai hati saya. Kami bergaduh dan dia meminta maaf pada saya dan jugak dia menyesali perbuatan kejinya itu dengan menunaikan solat taubat. Tapi saya sehingga ke arini sya masih tidak dapat melupakan perbuatan keji suami. Sy terpaksa bersama dia kerna anak saya masih kecil lg.

    BalasPadam
  15. Sy trlalu mempercayai suami sy. Selama ni dia xpenah curang tp stiap perkahwinan akan diturunkan ujian utk menguji keimanan kita sndiri. Suami sy baru2 ini ada projek utk disiapkan dlm masa 2mggu. Dia britau yg dia akan sibuk bekerja siang dan mlm. Sy faham krna niat dia utk mencari nafkah utk kami. Tp keje tu berlarutan sehingga sebulan lebih. Suami sy hanya pulang waktu 6am utk mandi dan hantar saya ke pejabat. Saya mula syak knp smpi tidak tido di rumah lgsng. Sy mendiamkan diri tp sy mengerjakan solat n xhenti berdoa jika btul suamiku menduakan aku, buktikanlar. Allah itu maha besar, doa sy dimakbulkan. Pd suatu hari sy check hp dia tp xda apa2 pangillan yg sama ataupn sms. Entah knp saya trnampak dgn mata sy sndiri suami saya merakam perbuatan seksnya bersama wanita lain. Hati saya hancur berkecai... suami sy meminta maaf dan dia menyesal perbuatan dia dgn dia menunaikan solat taubat. Tp sy trpksa bersama dgn dia krna anak yg masih kecil. Hakikatnya saya masih terbayang perbuatan terkutuk dia.

    BalasPadam
  16. betul tu sama dgn suami saya.....hp nak gi tandas pun bwk bersama....namanya pun di tukar...keluar rumah segak je...tapi bila di tanya... dimarahi lagi ada la....kita tak boleh tahu langsung apa yg di buat....dia ingat kita ni sape.....hancur hati ini bila dapat tahu rupanya suami sudah bernikah satu lagi dgn perempuan indon....tanpa ada wali... tapi sya tak tahu lah nikahnya sah ke tidak...pasal surat nikah tak ada..tanpa ada bukti yg mengatakan ia sudah nikah selama 4 tahu di sembunyikan dari sya...bila sya ckp rujuk pada pejabat agama......suami tak nak takut terjejaskan kerjayanya sebagai seorg polis....di ugut sya kalau sya mengadu pada pejabatnya...kita pisah....sampai hati dia buat saya bergini......
    sekarang hati ni langsung tak ada perasaan sayang dan cinta lagi pada suami sya...hati sya sudah hancur sekali sukar untuk melupakan apa yg dibuat oleh suami sya....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya da xde hati lg dgn suami..panas baran,kaki pukul dgn kaki pompuan..da benci da tgk muka dia

      Padam
  17. Sy amat merasa sgt sedih dgn kecurangan suami sy.dah bape kali dia kantoi dgn sy..trbaru ni kantoi dgn gambar,dia amik gmbr dlm hp dgn betina sial tu dlm bilik,suami sy xpi bju lak tu..bl sy tngk alangkah hancurnya hati ni..bl ditanye tu kenangan lame..dia da putus da dgn pompuan tu..tp akhir2 ni..naluri hati sy kuat mengatakan dia msh brhubungan dgn betina tu..pasal dia selalu marah2..ckp pun menempik2..msg pun xnk jwb..sy da hilang kepercayaan pd dia..suami sy bekerja diluar..sy yg mcm org gile mnjaga anak2 di rumah..sedangkan sedap berfoya foya dgn betina lain..dlm hati sy,sy akan balas balik bg dia rase...dia ingt,dia sorang je bleh buat..tunggu la..

    BalasPadam
  18. SALAM, SAYA DH MENGALAMI SEMUA INI SELAMA 15 TAHUN DAN YANG TERBARU 2 MIGGU YANG LEPAS...........SEDIH GERAM SEMUA ADA, APATAH LAGI MENGENANGKAN SEMUA YG DIA BURUKKAN TENTANG SAYA PADA MINAH2 YG DITEMUINYA, SEMUA CERITA DALAM KELAMBU DAN DALAM KAIN KELUAR....SEDIH COZ SELAMA NI KITA SEBAGAI ISTERI JAGA SEMUANYA, SETIA DAN JAGA KEHORMATAN DAN AIB SUAMI EVEN KALAU NAK CERITA KEKURANGAN DIA YANG BERKOYAN-KOYAN TU.........ISTERI YG DAH BERKORBAN A TO Z SELAMA 15 TAHUN, TU X CAMPUR PENGORBANAN BANTU DIA SEBELUM KAWIN LAGI..........TAPI NASIHAT SAYA, ALLAH TU ADIL...DOA KITA SEBANGAI ISTERI YANG TERANIAYA TERUS PADA ALLAH........ALLAH MAKBULKAN. SEBAB TU KENAPA EVEN X ADA YANG BERITAU KITA PUN..TETAP KECURANGAN DIA TERBUKA DEPAN KITA WALAU DIA CUBA MENUTUPNYA.........BERDOALAH PADANYA KERANA HANYA ALLAH YANG BISA MENGUBAH DIA YANG DAH TERSASAR.............JUST INGATKAN PADANYA UMUR BERTAMBAH DAN USIA DIDUNIA MAKIN BERKURANG....AJAL X MENGIRA WAKTU BILA DATANG MENJEMPUT DAN HUKUMAN ALLAH TU PASTI BAGI SESIAPA YANG MELAKUKAN DOSA.....SAKIT HATI MARAH KECIWA SAYA X DAPAT NAK GAMBARKAN SEPANJANG 15 TAHUN NI, BUKAN SAYA SAJA TAPI ANAK@ YG 6 ORG NI PN YANG MENYAKSIKAN TURUT TERKESAN................NAMUN JANJI ALLAH TU PASTI, SERAHKAN SEGALA APA YG TERKESAN DIHATI PADA ALLAH UNTUK MERAWATNYA....JAGALAH KEHORMATAN DIRI KERANA ALLAH AKAN BERI KITA BALASAN YANG PALING INDAH DIKEMUDIAN HARI.......BIARLAH DIA SAJA YANG DIKUTUK ALLAH DAN MENGHADAPI PEMBALASAN ALLAH, JANGAN KITA SEKALI TERBABIT. DOAKAN AGAR ALLAH TETAPKAN KITA DIJALANNYA SEHINGGA AKHIR HAYAT KITA...........SAYA TAK PUNYA APA2 KETIKA INI KERANA SEMUA SUAMI DAH AMBIL.KESEMUANYA SEHINGGA SAYA DIISTIHARKAN BENGKRAP DAN TIDAK DAPAT BERKERJA KERANA SAKIT........INSYALLAH ALLAH BERSAMA2 KITA SEMUA, DAN DIA KURNIAKAN SEMUA YANG TERBAIK UTK KITA..........TERUTAMA ANAK@ YANG SOLEH DAN SOLEHAH........

    BalasPadam
    Balasan
    1. Puan Da Ni, Moga Allah merahmati hidup puan, dunia dan akhirat. Saya mendoakan agar puan tetap tabah dan sabar dalam menempuh segala dugaan dariNya.Saya ada seorang kawan yang nasibnya seperti puan hadapi. Juga sampai diistiharkan bangkrap kerana bekas suami menggunakan namanya untuk membuat pinjaman bank sebanyak rm2 juta. Tapi dari segala kesusahan dan kepayahan beliau untuk bangun membesarkan anak-anak dan keluar dari segala belenggu amat saya kagumi. Sesungguhnya setiap dugaan dan cabaran dari Allah adalah untuk menghapuskan dosa dan menaikkan darjat hamba yang diujiNya.

      Padam
  19. suami sy curang seawal 2hr kami bkahwin shgga skrg...dah la kaki pkul,keje malas...sy bkahwin dgn die sbab sy fkirkan fmily sy...mak sy tlalu sygkan die sbb die pndai ambl hti org tua... tuhan shj yg tau prasaan sy skrg ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buat semua yang memberi komen dan berkongsi 'rasa' di dalam artikel ini, saya ucapkan ribuan terima kasih. Berkenaan dengan suami yang curang ini, ada 2 perkara yang boleh dilakukan iaitu:

      1. Jika masih sayang dan cintakan suami, ada 2 perkara yang perlu lakukan untuk menarik kembali suami iaitu:
      i) Jaga Nafsu Perut suami:
      Nafsu perut iaitu perlu menambat suami dengan makanan yang dimasak. Sediakan makanan yang menjadi kegemaran beliau. Ruangkan waktu untuk memasak dan makanlah bersama. Perlu diingat makanan tersebut perlulah sedap yea...kalau tak pandai memasak tu, hadirlah diri ke kelas-kelas memasak.
      ii) Jaga Nafsu Batin suami:
      Nafsu batin ni amat penting bagi suami. Mungkin disebabkan penat, para isteri mengambil mudah hal ini tapi suami tidak. Maklumlah Allah dah bagi kepada isteri 9 nafsu dan 1 akal tapi suami ni 1 nafsu dan 9 akal. jadi nafsu lelaki ni nak tg itu aje. Jadi sesekali buatlah kejutan kepada suami dari segi layanan batin ni...pasti dia akan ingat.....Selain itu jagalah penampilan,jika gemuk berusahalah untuk kuruskan badan dan berusaha untuk sntiasa cantik untuk suami. (perkara ini adalah cerita benar yg telah diceritakan oleh seorang kawan, beberapa perkara yang dia lakukan untuk menambat kembali suaminya yg curang dan Alhamdulillah suaminya dah kembali kepada dirinya dan lupakan perempuan yg cuba merampas suaminya)

      2 Jika dah tak sayang dan cinta lagi suami:
      pergi saja ke Pejabat Agama dan failkan penceraian selain itu jangan lupa minta nafkah buat anak-anak.


      Padam
    2. Adakah salah satu tanda-tanda curang adalah, bila sy minta penjelasan die mula gelisah, sampai satu tahap die (tercirit) smp meninggalkan kesan pada tmp dudk. dan pada masa yang sm mula mencari kesalahan saya. Saya keliru adakah ini perasaan sy sj yang menunjukkan die curang atau pun benar-benar curang. minta penjelasan dr DSP.

      Padam
    3. Terima kasih kepada Puan Hani Mel kerana sudi membaca blog saya ini. Sebenarnya banyak tanda yang lelaki tunjukkan jika segala kebohongan dan kecurangan yang dia lakukan dapat dihidu oleh siisteri contohnya dia menukar tajuk perbincangan, tidak memandang wajah puan bila dia memberi alasan, bahasa badan misalnya menggosokkan hidung dan sebagainya, mencari salah isteri juga adalah salah satu tanda bahawa dia berhak untuk melakukan kecurangan dibelakang puan. Walaupun begitu adalah baik jika puan dapat menyiasat dengan lebih lanjut masalah ini bagi mengelakkan hal-hal yang tersalah jangka berlaku.

      Padam
  20. salam..saya bru mendirikan rumah tangga dua tahun...dan bru taun lps sya ikut tgl bersama suami...sblm kmi tgl bersama..layanan suami sgt meyakinkan sya....tp setelah tgl bersama,byk keraguan saya...pada awal taun ni pla...sya blik ke rumah mak bpa sya....adalah dlm sebulan lebih..bila suami dtg jenguk ruma mak...sya ambil kesempatan tuk cek hp suami...mula2 g msg..dlm msg xda apa2...pastu g num yg d dial..pun xde yg mencuriga kan..then sy g galery..pun xda apa...n last sya g call log list dmana semua num yg dia msg walopun d delete ttp akan terpapar.....alangkah tekejut sya..byk sgt num ygdia msg tp xda dlm inbox...da dia dlete....then sya ambil kputusan tya dia..sepa punya nu...suami tergagap2 nk jwb....sy trs call num tu..dan suara pmpuan...ya Allah..sedihnya hati ni....sya tya apa sbnrnya hbgn dia brsama suami sy....pmpuan tu xnak jwb...dia just ckp..tya dgn hsbnd u....sya tya suami...suami pla buat crta yg kononnya pmpuan tu bks tmn wnitanya....dan disbbkan risau bks gf ggu rumh tgga..dia pakt nak cntct pmpuan tu sbb nak jelaskan knpa dia tglkan bks gf msa kmi kwin...sya lgsg xleh nk cya...then skg ni....sejak kblkgn ni...suami asyik plg subuh..atas alasan....kwn n masalh keja...sya dah x leh nk tahan......serius....sya sehrian druma mnjaga sorg ank.....mana nk pikir prgi suami mkin mnjdi...sya stress sgt..tuhan je tahu.setiap ayat yg kuar dr mulut suami sy susa dah nak cya....hati sya skg da mulai bosan nk layan prgai suami...cuma stu yg bt sy bersmgt..sya set dlm minda sya..umur sya bru 21taun....suami dah tua 35taun...klo suami da cr lain...sya x paya nak pikir sgt..sya masi muda...masi cntik....byk yg terbaik sy blh dpt.dan klo ada pmpuan pun nk dgn suami sya..mybe nk duit or x pun pmpuan tu dah buta kot...aggap sajala mcm tu......n sentiasa berdoa dkt Allah.........

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya ada satu cara atau usaha untuk para isteri usahakan untuk melembutkan hati suaminya iaitu mengamalkan:

      "Ya Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir "

      Selepas membacanya beberapa kali, hembuskan ke atas suami sekira-kira suami tidak perasan. Atau isteri membacanya waktu suami tidur nyenyak.

      Hembuskanlah di tapak tangan dan letakkan di hati (dada) suami. Mudah-mudahan Allah lembutkan hatinya. Bila hati sudah lembut, mudahlah dibuka kunci perhubungan atau pintu perbincangan. (Zikir ini juga boleh diamalkan untuk melembutkan hati anak)

      Selain daripada itu amalkan doa ini:

      "Ya Allah, lembutkanlah hatinya (suami) sepertimana Engkau lembutkan besi"

      Padam
  21. yang semua komen2 ni.. bocorkan rahsia suami curang la pe. dah jd isteri derhaka. balasan Allah itu sangatlah perit, apa lagi utk isteri yg buka aib suami.

    BalasPadam
  22. akhmad fatoni: mungkin mereka bersalah tetapi ini adalah salah satu cara mereka meluahkan rasa dan bkongsi pandangan..drpd sang suami yg cr jln mudah dgn curang utk lupakn mslh dgn isteri,sy rs apalah salahnya bkongsi pdgn di sini.maafkan sy kiranya pdgn sy slh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. pd sy...x jd mslh utk kongsikn crita tentang kecurangn suami..sbb mereka masih merahsiakan identiti suami...n x jelaskn pn mklumat2 peribadi suami..cuma berkongsi masalah pd pembaca.ini skaligus dpt menghilangkn stress..sy x dpt bygkan jika sy di tempat mereka.bercakap n menasihati mungkin senang..x same dgn tuan badan yg mengalaminya..hanya Allah tempat mengadu..mudah2n ade pnyelesiannya..aminn

      Padam
    2. pd sy x salah..sbb penulis x dedahkn pn identiti suami..mereka cuma berkongsi masalh.nak hilangkan stress n luahkan apa yg terbuku.sy x dpt bygkan jika sy berada di tempat mereka.sesungguhnya ini adalah ujian dari Allah..masing2 ade ujian msing2..Allah jua lah tempat kte mngadu.Insyaallah..ade jln penyelesaiannya.

      Padam
  23. Allah kan ada.sabar saja ,masa ini hari mereka,tunggu saja

    BalasPadam
  24. yang penting kat sini jaga batas2 agama...seburuk2 suami ttp suami kita juga..so berdoa saja pada yg esa..jalan terbaik...bincang dgn suami,luahkan apa yg terbuku di hati,serah pada allah..sabar..jika sudah xde kesabaran dalam diri,suami ttp buat yg sama juga...lakukan yg terbaik utk hidup anda..mungkin sendiri lebih baik...

    BalasPadam
  25. Tak larat nk goda dh aih tua2 ni....kalau nk curang tu curang jgak...nama kalau jantan ni xpernah puas dgn apa yg depa ada...yg kaya cara kaya....yg miskin cara miskin....kalau dh ikut nafsu n tak takutkan azab Allah buat ler cemana pun deme xheran...

    BalasPadam
  26. kaum hawa pun ada yang tidak bertanggungjawab dan kaum adam pun sama.paa pun hubungan suami isteri perlu dalam keadaan istiqamah keharmoniannya dan jauhi sama2 perkara yang mengurangi kemanisan berkeluarga .Jaga solat , puasa dan banyakkan zikir bersedakah bersama2.Sama2 bertanggungjawab sama2 tolong menolong memajukan anak2.Jaga kebersihan zahir dan batin.Hindarkan berhibur berlebihan dan banyakkan saling nasihat menasihati.Sama2 mengesan kelemahan diri dan perbaiki serta saling memberi seikhlas mungkin.Banyakkan saling menghargai pasangan jauhi menghina pasangan apatah lagi keluarga pasangan masing2.Utamakan suami dari yang lain.Semata2lah untuk keredhaan suami.Puaskan suami dan jangan biarkan suami atau membuat suami terbiar.SEKALI SUAMI TERBIAR IA AKAN MEMBUATKAN ANDA TERBIAR SELAMA LAMANYA.

    BalasPadam
  27. Suami curang ke isteri curang ke mesti ada kelemahan kedua2 belah pihak yang tidak diatasi secara menyeluruh.Bukan mudah jika ianya telah jadi parah.Si suami mesti lakukan terbaik untuk keluarga dan hindarkan kelemahan2 yang biasa muncul dalam keluarga..Fokas bahawa isteri anda adalah satu2nya teman setia sehidup semati dan bina keindahan berkeluarga dan berkasih sayang berkekalan.Saling harga menghargai dan menghormati samada usaha suami,pemberiannya mahupun pendapat dan idea suami.Jangan buat suami anda terbiar ini akan mebuatkan anda akan dibiarkan selama lamanya.Belajarlah dari perbuatan yang baik baik dari orang yang bahagia .Begitulah juga sebaliknya pada isteri.Ditambah sedikit perbanyakkan amalan2 yang baik2 secara bersama seperti bersedekah,berzikir,solat ,puasa,dan juga riadah . Amalkan kebersihan diri dan persekitaran luar dalam rumah secara bersama.Tanamkan dan azamkan minat atau hobi secara bersama dan jauhi pemencilan terhadap minat pasangan masing masing2.Berazam bersama untuk anak2 dan rancang masa depan bersama serta pasang impian semata mata untuk pasangan masing masing.Saling membantu dan saling menyelamat pasangan masing jika ditimpa masalah.Akhiri sekali hindari dan kenali kehahatan kejahatan dan sedaya upaya jauhi yang boleh mendatangkan fitnah.

    BalasPadam
  28. Ada Betina getik kacau suami lps 3hari ktorg nikah..tnye suami da msuk tdo ke pkul 1pgi..sy MLAs nk mngmuk..lpstu bila ank sy 5bln sy amek gmbr kluarga..suami sy cium kpala ank..sy ltk gmbr tu as profile picture kt whtsap suami..Betina tu tulis"sy tau awk xbhgia..sy tetap tggu awk."
    .sy ttp wt bodo..siap btina tu ckp rndu dgn hidung n Mata suami..sy suruh sumpah dgn alquran suami sumpah mmg xknl btina tu..sy kapel dgn suami Dr sy 18 smpai sy umur 24..simkad ktorg slalu tukar2..btina tu kenalan kpd awek kwn suami..btina tu ada tu Ada hati kt suami ckp nk goda suami..sy boleh je ganyang tp mcm mngarut je sbb btina tu muka mekap tebal tp muka dia still hodoh..Heran btol nk jhanAmkn uma tgga org..xpnh crmin muka agknya

    BalasPadam
  29. sy ada dengr ceramah ustaz kazin elias...untuk isteri2 yg dah hilang rasa hormat dan ikhlas pada suami sebab perbuatan dia spt curang dan gagal laksanakan tanggungjawab, hukumnya boleh jatuh WAJIB isteri tu mintk cerai.tp suami2 yg hidung belang nie selalunya mmg tk ada hati perut. derang akan biar bergantung tk bertali sbb nak ada maid free jaga anak2, mkn minum , basuh baju dan lain. lagi derang tk nk byr mutaah, bahagi harta sepencarian dan nafkah anak. so pegi mahkamah tuntut fasakh. ingt Allah swt tu maha adil Allah swt tk cipta perempaun untk ditindas dan di sakiti. klu lelaki ada kuasa cerai, perempuan ada fasakh dan khuluk.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kaum llki zaman skg ni..xkn ade yg setia..lbh2 lg...dugaan zina mata..tgk pmpuan cntik..muda...wlupn trend brtudung skg ni boleh d bnggakn jgk lh...tp...dlm pd brtudung..masih ade jgk yg trgedik2..org llki bkn kisah pn ko brtudung ke...xpkai baju lngsung ke...jnji..bila mata dh merenung..ade plak feedback dri pihak sane...on je la...org llki ni bila dh trkantoi dek bini..brsumpah mnonggeng2 mcm org brdoggie..konon xnk buat lg...ko pcya lah Jah oiiii.....dia akn buat dan buat lg..tmbah2 llki yg dh rse sdap lauk kt luar tu..umpama Anjing...dh biasa mkn taik...klu xdpt mkn...dpt hidu pn jd ler...org pmpuan kne brsedia fizikal n mental..bg yg boleh brsabo tu...thumbs up for u...yg dh xdpt tnggung stress tu... Ape lg...angkt kaki..jln..xyah bazir airmata...bumi Tuhan ni luas..

      Padam
  30. Berckp soal hati trlalu mudah ucapkan sabarlah...hakikatnya yg alami saja yg tahu betapa trsiksa dn merana jiwa akibat trauma mental dn fizikal...susah tuk buat insan sesama insan memahami kesukaran yg wujud...yg telah dicipta setelah bhgia dikecapi...trlalu hina rasa bila sblmnya dipuji ditatang dipeluk...tiba2 sentap bila direntap dgn ganas ... hanya yg berada dlm situasi ditipu dikhianati akan memahami setiap patah luahan hati wanita yg hatinya mati trhadap lelaki akibat seksaan jiwa saat demi saat tanpa rasa belas kasih sbgai insan yg pernah dicintainya...

    BalasPadam
  31. Sye pun slalu mmpi suami curang, sejak kawin jun 2013, mmpi tu boleh dikatakan tiap2 bulan akn hdir, sye check hp, sms ,xde, sye check wechat sms xde, tpi kwn pompanbertmbah, bila ditnya mana nak ngaku, yg sye xsdap hati ni, skrg sye tgah preg 3bln anak 1st, mmpi tu dtg lagi smpai sye nangis teresak esak, masa sye bngun tu, air mata pun keluar, tak tahu la ini petanda ke mainan tido, jika btul dye curang, sye filekan cerai jer, sye xnk jd seorg pompuan lemah, biarlah sye hidup dgn anak, dri trseksa hati,,, inshaAllah Allah rencanakan sesuatu untuk kita,,sye dah malas, lelaki mmg x bersyukur ada istri yg setia,yg syg, baik kat dia.. bila dah xde baru tercari..

    BalasPadam
  32. Nmpknya mmg ramai lelaki curang skrg ni kan...semoga kita diberikan kesabaran insyaAllah...

    BalasPadam
  33. Sy percaya setiap perbuatan ada balasannya..
    Allah akan tunjukan kebenaran..klu suami curang..lambat laun kta akan thu..allah maha kaya n adil..sepandai2 tupai melompat akhirnya
    akan jatuh ketanah juga...dia lupa srbenarnya perempuan pon blh buat yg sama..malah lrbih hebat lagi..cuma kta x sanggup nk lakukan..
    Sbb kita ni isteri ksih n syg kta iklas...

    BalasPadam
  34. Sy sudah berkahwin agak lama dan sgt bahagia. Mungkin juga perkara ni berlaku lagi awal tp sy hanya perasan pd sblm bulan puasa baru2 ini. Suami bermati2an tidak mengaku dan ada juga ugut untuk tamatkan jodoh bila sy asyik menyoal itu dan ini berdasarkan bukti2 yg ada. Sy masih bersabar di samping swntiasa berdoa agar Allah tunjukkan pd sy bukti yg kukuh sehingga suami tidak lg dapat mengelaknya dgn memberikan alasan2 yg tidak munasabah.
    Allah pasti tidak menolak doa2 org yg teraniaya...cuma lambat atau cepat terkabulnya doa2 itu. Org yg dicurangi ini perasaannya, hatinya, jiwanya dan semangatnya hancur dari saat pertama kecurangan itu diketahui.....hanya yg mengalami yg dpt merasakan kesakitan itu....

    BalasPadam
  35. Saya mangsa kepada hubungan mcmni. Tanpa saya sedari, saya dah jalinkan hubungan dgn suami orang hampir 3 tahun. Baru-baru ni, si isteri telefon marah-marah sy yg tak tahu pun lelaki tu dah kahwin dan ada anak seorang. Sy perjelaskan semua kepada isteri dia dan nekad tinggalkan lelaki tu. Hati siapalah yang tak hancur, saya tak nak bahagia atas kesedihan wanita lain. Kepada suami-suami di luar sana, tolong hargai isteri anda.

    -Saya yang sakit-

    BalasPadam

Kisah seorang sahabat: Ujian Allah paling hebat

Ini adalah artikel yang ketiga berkenaan dengan kisah seorang sahabat yang sedang diuji oleh Allah dengan ujian yang maha hebat. Artikel ini...