Rabu, 25 Jun 2014

Prosedur Endoscopy: sakit ke?

Apa itu endoscopy? Endoscopy ialah satu prosedur memasukkan kamera ke dalam perut melalui mulut untuk memeriksa bahagian dalam tubuh..aku agak-agak jer maksud dia...kalu nak tahu betul-betul kena tanya Cik Google....
Inilah tiub endosope yang masuk ke dalam mulut aku.
Sebelum aku 'terpaksa' melalui prosedur ini, berbagai tanggapan negatif yang menyerang kepala otak aku ni...sakit ke, prosedur dia lama ke dan sebagainya. Namun aku pasrah...walau sakit macamana pun aku tetap akan hadapi dengan sabar dan tabah walau hati berdebar-debar...cewah...

Artikel ini aku tulis selepas prosedur endoscopy aku jalani. Kiranya masih panas lagi..la ni.

Prosedur endoscopy ini aku buat di Hospital Selayang. Ingatkan nak suruh doktor pengsankan aku saja sebab takut sakit tapi bila nurse kata prosedur dia sekejap saja dan tak sakit maka....aku pasrah.

Selepas 'blood pressure' aku diperiksa, nurse telah memberikan aku baju putih dan penutup kepala untuk dipakai dan disuruh menunggu untuk dipanggil nama.

Dalam 15 minit kemudian seorang nurse berbaju seragam biru keluar dan memanggil nama aku...dan jantung ku kembali berdegup kencang...takut...

Aku pun terus mengikut nurse tersebut masuk ke dalam bilik dan disuruh baring di atas katil. Seorang doktor lelaki masuk dengan membawa sekeping borang prosedur melakukan endoscopy untuk aku tandatangainya.

Selepas aku menandatangani borang tersebut,  seorang nurse telah memasang klip di ibu jari tangan bagi memantau denyutan jantung. Kemudiannya seorang lagi nurse menyuruh aku untuk membuka mulut dan memasukkan sejenis ubat bius ke dalam tekak aku dan menahannya selama 5 saat sebelum disuruh telan...Ya Allah, rasanya terlalu pahit dan pedas hingga aku hampir termuntah.

Selepas mulut dan tekak aku kebas, aku disuruh supaya baring mengiring ke kiri dan satu corong plastik yang agak besar diletakkan di dalam mulut untuk aku gigit. Kemudiannya doktor lelaki yang tadinya membawa borang, memegang satu tiub getah kamera (endoscope tib) yang berwarna hitam sebesar kira-kira 1 jari lebih terus memasukkan getah tersebut ke dalam mulut aku dan suruhnya aku agak menelan tiub getah tersebut.

Bila masuk sahaja tiub tersebut terus aku terasa seperti hendak muntah tapi sekejap sahaja rasa hendak muntah itu kerana bila tiub itu telah masuk ke dalam kerongkong langsung dah tak rasa apa...cuma rasa sedikit pedih sahaja. Aku lihat doktor tersebut memusingkan ke kiri dan kanan tiub tersebut mungkin untuk melihat apa yang ada di dalam perut aku dan tiub tersebut semakin panjang masuk ke dalam kerongkong aku.

Kira-kira 5 minit proses itu berjalan, seorang nurse aku lihat memasukkan satu tiub yang agak panjang ke dalam mulut aku untuk mengambil sampel perut untuk diperiksa. Selepas sampel perut aku diambil, tiub getah tersebut dikeluarkan daripada mulut aku...dan pada masa inilah air liur aku terembes keluar dengan banyaknya.

Selepas prosedur ini berakhir, aku disuruh untuk menunggu diluar bagi mendapatkan temujanji berjumpa dengan doktor dan slip ubat.

Kesimpulannya bagi aku, proses endoscopy ini tidak menyakitkan cuma rasa tidak selesa di bahagian tekak. Walaupun selepas rasa kebas hilang...cuma rasa perit sahaja bila hendak menelan air liur. Manakala proses melakukan endoscopy ini hanya mengambil masa 5 minit sahaja. Jadi jangan takut....




7 ulasan:

  1. terima kasih atas penerangan ini..sebab x lama lagi saya pun akan melaluinya

    BalasPadam
  2. terima kasih atas penerangan ini..x lama lagi saya pula akan melaluinya

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah, terasa lega apa bila membaca ruangan ini. mak saya bakal menjalani prosedur ini minggu depan.

    BalasPadam
  4. Sy pon dh buat..ngeri tp utk kebaikan kita hadapi dgn redha

    BalasPadam
  5. en.fauzi ita minta izin copy ya..ita nak simpan di blog ita..tq

    BalasPadam

Kisah seorang sahabat: Ujian Allah paling hebat

Ini adalah artikel yang ketiga berkenaan dengan kisah seorang sahabat yang sedang diuji oleh Allah dengan ujian yang maha hebat. Artikel ini...