Ahad, 22 September 2013

McDonalds nafi guna produk haram

Dalam produk yang dihasilkan oleh McDonalds ada bahan yang haram ke? Aku ada dengar juga desas-desus yang mengatakan perkara itu, tapi pada hari ini McDonalds telah menafikan.

Bacalah kenyataan selanjutnya:

dari sudut pandang, burger, McDonalds, french fries, Malaysia, LM10, babi, haram, halal, boikotSyarikat makanan segera terkemuka, McDonalds Malaysia menafikan penggunaan bahan haram 'LM10' dalam produknya yang dijual di negara ini.

Pengarah Urusannya, Stephen Chew berkata, semua makanan dan minuman yang dijual di bawah jenamanya adalah 100%  halal dan selamat bagi pengguna beragama islam.

'LM10' adalah bahan tidak halal yang berasaskan babi.

Beliau mengatakan yang setiap adunan yang dihasilkan oleh McDonalds tidak menggunakan 'LM10'.

"Kami sudah memiliki sijil halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) sejak tahun 1990-an sebelum Jawatankuasa Halal Dalaman ditubuhkan pada tahun ini".

Darisudutpandang: Baguslah kalau tidak menggunakan produk yang haram dimakan oleh orang islam dalam produk keluarannya kerana kalau dilihat ramai orang islam yang makan di McDonalds ini.

Bagaimanapun kita sebagai orang islam perlu lebih berhati-hati dalam memilih makanan yang dimakan, lebih-lebih lagi jika pengusahanya adalah orang cina atau india yang bukan muslim.

Rata-ratanya mereka ini hanya tahu yang babi dan produk yang diasaskan daripada babi adalah haram kepada orang islam tapi mereka tak tahu yang arak (alkohol) juga adalah haram jika dicampurkan dalam makanan. Itu tak pertimbangkan lagi tentang kebersihan makanan yang dihasilkan.

Adalah lebih baik jika kita sebagai orang islam lebih menitik beratkan hal-hal yang berkaitan dengan barangan halal dan haram ini dengan memboikot barangan yang berasaskan makanan yang dihasilkan oleh orang cina dan india yang bukan islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...