Isnin, 24 September 2012

Perhatian buat peminat teh panas

"Kalau setiap pagi tak dapat pekena teh rasa macam tak sah hidup". Jika anda seperti ini berhati-hati lah sebab satu kajian yang telah dilakukan oleh penyelidik Universiti Perubatan Sains Tehran telah melaporkan :
teh panas
"Mereka yang suka meminum teh panas berisiko menghidap barah tekak dan merosakkan peti suara, dua kali ganda berbanding mereka hanya minum teh suam"

Reza Malekzadeh yang juga ketua penyelidik berkata, barah tekak adalah jenis barah keempat paling ditakuti selepas barah payudara, pangkal rahim dan barah kulit.
"Berdasarkan kajian, teh yang terlalu panas merangsang pertumbuhan sel barah, malah boleh merosakkan peti suara. Mereka yang gemar minum teh dicadangkan minum ketika ia suam"

Gejala awal yang dikaitkan dengan penyakit ini ialah telinga kerap berdengung, manakala deria pendengaran tidak berfungsi dengan baik.

Pada peringkat seterusnya, penyakit ini dapat dikesan apabila gangguan fungsi berlaku di bahagian hidung, telinga, mata dan saraf sehingga berlarutan ke leher.

Sehingga kini, tiada ubat khas untuk penghidap penyakit ini. Hanya terapi yang diberikan kepada pesakit mengikut tahap penyakit.


P/S : Teringat pesan orang tua, supaya jangan suka minum atau makan benda yang panas nanti lidah keras katanya....susah untuk membaca al-Quran. Mungkin pesanan ini ada betulnya........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...