Isnin, 24 September 2012

Presiden paling miskin

Anda percaya tak... ada Presiden sebuah negara yang hanya gajinya sebulan sebanyak RM4,575.00 Kenapa....tak percaya? Percayalah.....beliau ialah Jose Mujica, Presiden Uruguay.

Amat bertuah rakyat Uruguay yang mempunyai Presiden yang mengutamakan rakyatnya apabila dia menyumbangkan 90 peratus daripada gajinya kepada rakyat negara itu.

Mujica berkata, dia menerima gaji sebanyak AS$12,500 (RM38,132) sebulan tetapi dia hanya mengambil kira-kira 10 peratus atau AS$1,250 (RM4,575) untuk kegunaan sendiri.

"Ia mencukupi untuk saya dan keluarga, atau saya perlu mencukupkan keperluan dengan gaji sebegitu kerana ramai penduduk Uruguay yang hidup dengan pendapatan jauh lebih kecil daripada itu," katanya.

Selain Mujica, 77, isterinya, Lucia Topolansky, 67, turut menyumbang pendapatannya sebagai senator kepada tabung negara.

Pasangan suami isteri itu menetap di sebuah rumah petani di Montevideo.

Mereka memiliki sebuah kereta Volkswagen Beetle bernilai kira-kira RM6,000
Mujica telah menjadi Presiden pada tahun 2010, apabila dia menyertai politik dengan bergabung bersama parti aliran kiri.

Selain digelar Presiden Termiskin, Mujica juga mendapat penghormatan ramai kerana dikenali sebagai Presiden Paling Pemurah.

Dia tidak memiliki akaun bank atau hutang, manakala sahabatnya yang paling baik ialah seekor anjing bernama Manuela.

Untuk makluman, Uruguay menjadi satu daripada negara paling rendah kadar rasuah di Amerika Selatan.

P/S: Kalau pemimpin di Malaysia dapat mengikuti jejak langkah Presiden Uruguay ini kan bagus.
Ingatlah jawatan bukan untuk mengkayakan diri dan keluarga tapi jawatan adalah sebagai satu tanggungjawab untuk kesejahteraan rakyat.




 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...