Khamis, 22 November 2012

Tip suami idaman isteri

Artikel kali ini 18sx......hahaha. Tak hanya untuk orang yang dah ada isteri atau yang nak beristeri.....maklumlah sekarang ini dah masuk musim orang mengawan (musim orang kahwin) jadi aku nak share lah sikit tip-tip untuk menjadi suami idaman isteri. Ingatan buat diri aku juga...

1. Berhias untuk isteri supaya nampak bersih, hensem dan segak. Orang kata si isteri aje yang perlu berhias untuk suami tapi sepatutnya perlu lah kedua-duanya berhias untuk satu sama lain. Rasulullah s.a.w. sentiasa menggunakan miswak (bersugi) apabila pulang ke rumah dan menyukai bau-bauan yang wangi.

2. Gunakan nama manja kepada isteri. Panggillah isteri dengan panggilan 'ayang', 'manja' 'Ling'(untuk darling bukan juling yea....) sebab Rasulullah sendiri memanggil isterinya dengan nama-nama yang manja contohnya Siti Aishah yang dipanggil Humairah (kemerah-merahan).

3. Jangan layan isteri seperti lalat. Kita tak pernah terfikir tentang lalat sehinggalah ia mengganggu kita. Begitulah dengan isteri yang bersusah payah seharian melakukan kerja dengan baik tetapi suami tak pernah ambil peduli sehinggalah ia 'mengganggu' barulah suami nak sedar.Sebaik-baiknya fokuskan kepada apa yang isteri telah lakukan dengan baik, puji dan sesekali tolonglah isteri.

4. Berdiam diri jika melihat ada sesuatu yang tak kena dengan isteri. Jangan banyak komen. Ini adalah salah satu cara Rasulullah.

5. Senyum dan selalulah peluk isteri. Senyum adalah sedekah. Rasulullah akan mencium isteri-isteri baginda sebelum pergi bersolat, walaupun ketika baginda berpuasa (cium yang tidak menaikkan nafsu).

6. Selalulah berterima kasih dalam apa saja yang isteri lakukan. Ucapkan terima kasih kerana isteri membasuh pakaian, menyediakan makanan dan lain-lain. Janganlah asyik komen misalnya, masakan tawar, tak sedap dan sebagainya.

7. Minta isteri menuliskan 10 perkara yang terbaik yang telah anda lakukan yang menyebabkan dia suka, kemudian buatlah semula perkara 10 tersebut. Kadang-kadang sukar untuk mengetahui apa yang isteri suka. Jadi sentiasalah bertanya pada isteri. Tak payah meneka atau agak-agak.

8. Jangan mengambil remeh atas kemahuan isteri. Diriwayatkan salah seorang isteri Baginda s.a.w. Safiyyah r.a. menangis kerana Rasulullah menaikannya di atas unta yang perlahan. Lalu Rasulullah memujuk Safiyyah dan menukarkannya dengan unta yang lain.

9. Berjenaka, bermain-main serta bergurau senda dengan isteri. Rasulullah s.a.w. pernah berlumba lari dengan Siti Aisyah r.a. di padang pasir.

10. Layanlah isteri dan anak-anak dengan baik. Hadis Nabi yang bermaksud: "Orang yang terbaik di kalangan kamu adalah orang yang melayani keluarganya dengan baik. Dan aku adalah orang yang paling baik terhadap keluarganya".

P/S: Cubalah........insya Allah isteri akan semakin sayang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...