Rabu, 21 November 2012

Kisah penghuni neraka terakhir

Ketika aku mendengar tazkirah dari seorang ustaz ketika sedang menunggu masuknya sembahyang Jumaat di Masjid Negeri Shah Alam. Aku tertarik dengan kisah penghuni neraka yang terakhir yang dimasukkan ke dalam syurga. Menurut ustaz tersebut penghuni neraka ini adalah seorang yang islam semasa didunia tetapi banyak melakukan dosa. Jadi Allah telah memasukkan dia kedalam neraka untuk disiksa mengikut kesalahan yang telah dia lakukan. Selain dari itu jadilah dia sebagai penghuni terakhir yang masuk ke syurga. Ikutilah petikan ini buat renungan kita bersama:

Dari Abdullah bin Mas'ud bahawa
Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:
"Aku benar-benar mengetahui seorang 
penduduk neraka paling akhir keluar
darinya dan seorang penduduk  syurga
yang paling akhir masuk ke dalamnya.
Iaitu seorang lelaki yang keluar dari neraka
dengan keadaan merangkak, 
lalu Allah SWT berfirman kepadanya,
Pergilah, 
masuklah ke dalam syurga!"

Nabi S.a.w. bersabda lagi bermaksud:
"Lalu dia (lelaki berkenaan) mendatangi syurga,
namun diberitahu kepadanya bahawa syurga sudah penuh.
Maka,
dia kembali kepada Allah SWT dan berkata,
"Wahai Rabb-ku,
aku mendapati syurga sudah penuh".
Kemudian Allah SWT berfirman kepadanya,
Pergilah,
masuklah ke dalam syurga!"

Nabi S.a.w. bersabda lagi bermaksud:
"Lalu dia mendatangi syurga,
namun diberitahu kepadanya bahawa syurga sudah penuh.
Maka,
dia kembali kepada Allah SWT dan berkata,
"Wahai Rabb-ku,
aku mendapati syurga sudah penuh".
Kemudian Allah SWT berfirman kepadanya,
Pergilah,
masuklah ke dalam syurga!
Sesungguhnya engkau memiliki seperti 
dunia dan sepuluh kalinya,
atau engkau memiliki sepuluh kali dunia."

Nabi s.a.w. bersabda bermaksud:
"Laki-laki itu berkata,
Apakah Engkau memperolok-olok aku
(atau Engkau mentertawakan aku),
padahal Engkau adalah Raja."

Abdullah bin Mas'ud berkata,
"Aku melihat Rasulullah s.a.w. tetawa
sampai nampak gigi gerahamnya.
Dan bersabda bermaksud:
"Orang itu adalah penduduk syurga
yang paling rendah derajatnya."
-riwayat Muslim








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...