Selasa, 23 Oktober 2012

Kurniaan Darjah Kebesaran

Darjah Kebesaran adalah suatu kurniaan Sultan atau Yang Dipertuan Agong kepada sesiapa yang berbakti kepada negara. Darjah Kebesaran ini diberikan apabila tibanya Hari Keputeraan baginda.

Wah....tengok tajuk macam aku nak bincang pasal sesuatu yang berat ajer.....relaks. Just nak share aje benda ini.

Korang tahukan di Malaysia ada 14 buah negeri. Jadi di setiap negeri ada Sultan atau Gabenor (Melaka. Penang dan sebagainya). Di negeri-negeri ini ada suatu anugerah yang diberikan kepada rakyat yang berjasa iaitu Darjah Kebesaran. Anugerah yang paling tinggi dapatlah Dato' Seri, yang rendah sikit Dato' sehinggalah kepada Pingat-pingat lain yang tidak membawa apa-apa gelaran. Kalau Agong pula anugerah yang tertinggi ialah Tun, rendah sikit Tan Sri, Dato' dan sebagainya.

Okey.....itu mukadimah aje...............
Apa yang aku nak share kan di sini ialah korang tahu tak berapa ramai rakyat Malaysia yang dapat anugerah Dato' atau Datuk?

Katakanlah setiap negeri boleh kurniakan anugerah Datuk seramai 100 orang (Aku dapat tahu di Pahang tahun lepas yang dapat anugerah Datuk seramai 125 orang), jika dah 14 buah negeri jadi 1400 orang yang dapat Datuk setiap tahun itu tak termasuk augerah yang disampaikan oleh Yang Di Pertuan Agong lagi. pergh..........ramai tu. Kalau dah 10 tahun, 20 tahun dulu agak-agaknya berapa ramai yea rakyat Malaysia yang dapat Datuk sekarang ini???

Aku musykil lah...apakah kriteria yang membolehkan seseorang itu dianugerahkan Datuk? Setahu akulah kalau untuk Persekutuan perlu ada pencadang, kemudian disokong oleh Menteri kemudian dibawa kepada Ketua Setiausaha Kementerian (KSU) untuk disokong.

Nampak macam terbalik, sepatutnya KSU perlu menyokong permohonan oleh pencadang kemudian dibawa kepada Menteri untuk di sokong tapi mungkin sebab Menteri ialah orang politik maka setiap yang dibawa oleh pencadang akan disokong oleh Menteri maka yang menjadi penapis kepada permohonan ini adalah KSU, mungkin............................

Tapi aku tengok macam anugerah Darjah Kebesaran ini macam tak terkawal lagi.....siapa saje boleh dapat 'title' Datuk (Datuk anugerah...bukan datuk ada cucu....) tanpa melihat kepada jasa seseorang itu kepada negara.

Kadang-kadang bila baca paper....oh, orang ini dapat Tan Sri, padahal aku percaya ramai orang tak kenal dia ini, besar ker jasa dia kepada negara sampai dapat anugerah tersebut?? Jangan lah semata-mata dia berjawatan CEO dalam sebuah syarikat swasta terus dapat anugerah Tan Sri atau Datuk. Sepatutnya tengoklah jasa dia kepada rakyat dan negara....adakah dia seorang yang suka menderma, menaja persatuan ker......menaja badan kebajikan ker...

Aku rasalah kerajaan baik Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri patut buat undang-undang kepada sesiapa yang nak dapat anugerah perlu menaja persatuan sukan ker atau badan kebajikan selama 3-5 tahun baru di beri anugerah. Jika undang-undang ini diperkenalkan aku percaya banyak persatuan sukan dapat bernafas tanpa mengharapkan belas ihsan duit dari kerajaan begitu juga dengan badan-badan kebajikan yang lain.

P/S: Kepada mereka yang diamanahkan untuk menapis orang-orang yang layak mendapat anugerah ini tolonglah mengkaji dengan teliti orang yang betul-betul layak........jangan hentam keromo agar anugerah kurniaan darjah kebesaran ini dipandang tinggi oleh masyarakat.





 

1 ulasan:

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...