Rabu, 29 Ogos 2012

Gangnam Style fenomena baru dunia muzik

Gangnam Style menjadi satu fenomena baru dunia muzik yang mana lagu nyanyian Psy satu singkatan dari perkataan Psycho atau nama penuhnya Jae-Sang Park di YouTube mendapat tontonan sebanyak 60 juta peminat diseluruh dunia.






Psy bukannya seorang penyanyi yang terkenal di Korea hanya suam-suam kuku saja sebab perwatakan fizikalnya yang bukan seperti penyanyi Korea yang lain.

Hanya disebabkan lagu Gangnam Style yang dimuatkan di laman YouTube telah mengubah hidup Psy menjadi superstar baru dunia.

Kini kalau di lihat di laman YouTube, berbagai versi lagu berkenaan dimuat turun dan boleh di tonton di YouTube gara-gara popularitinya.

Lagu Gangnam Style yang dinyanyikan dalam bahasa Korea sudah pasti bukan semua orang faham tapi melodi lagu tersebut boleh menyebabkan semua orang yang mendengarnya akan mula 'bergoyang'.

Disebabkan dengan lagu ini juga, Psy mendapat reaksi hebat daripada bintang ternama yang lain seperti Katy Pery, T-Pain, Robbie Williams, Josh Groban dan juga Nelly Furtado di dalam twitter.

Psy, mereka sepenuhnya koreografi dalam klip video Gangnam Style yang diselitkan dengan lawak, tarian pelik, dan yang lebih menonjol adalah gerak tari seolah-olah menunggang kuda menjadi koreografi utama dalam klip berkenaan.

Meraih kejayaan tepat pada masanya di kala muzik K-pop semakin mendapat tempat di seluruh dunia tetapi Psy kurang bernasib baik kerana di Korea dia sebenarnya sebelum ini tidak begitu dikenali.

Dilahirkan di Korea, Psy mendapat pendidikannya di Boston Universiti dan Berklee College of Music. Dia mula melancarkan album pertamanya iaitu PSY from the PSYcho World pada 2001.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...