Khamis, 21 Jun 2012

Perokok jauh kau daripada aku

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Tak tahan betul aku dengan asap rokok ini...kalau nak merokok pun tengok-tengok lah orang disekeliling. Aku tahu ramai yang tak tahan dengan asap rokok ini tapi ramai yang mendiamkan diri kerana tak mahu bergaduh..tapi sebenarnya kerana sikap kita ini lah menyebabkan mereka ini tak tahu nak hormati orang lain disekeliling yang tak merokok.

Aku paling tak suka kalau aku pergi kedai makan dengan keluarga dan ada orang hisap rokok kat sebelah meja aku...kalau makanan belum sampai aku sanggup pindah meja punya...Jikalau aku sahaja seorang yang makan tak apa la jugak tapi kalau melibatkan orang yang aku sayang memang aku marah punya.

Nak tahu kenapa aku marah sebabnya adalah......

Sebenarnya kesan yang dibawa oleh orang yang tidak menghisap rokok tetapi terdedah dengan bahaya asap rokok (passive smoking) adalah lebih kurang sama dengan orang yang merokok bahkan lebih teruk kerana asap yang keluar dari puntung rokok mengandungi :
  • 2 kali lebih banyak nikotin.
  • 5 kali lebih banyak karbon monoksida.
  • 50 kali lebih banyak kimia yang menyebabkan barah
  • 3 kali lebih banyak tar


Kesan-kesan  kepada perokok pasif ini adalah ianya:-
  • Meningkatkan risiko kanser paru-paru dan penyakit jantung
  • Masalah pernafasan termasuk radang paru-paru dan bronkitis
  • Sakit atau pedih mata
  • Bersin dan batuk-batuk
  • Sakit kerongkong
  • Sakit kepala

perokok pasif mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mengidap pelbagai jenis penyakit
  • Penyakit jantung - 30%
  • Kanser - 25%

berbanding dengan orang yang langsung tidak terdedah dengan asap rokok.

Jika kita tengok begitu banyak bahaya yang dibawa oleh asap rokok ini, jadi kepada perokok tolong-tolong lah respect dengan orang sekeliling. Aku tak salahkan mereka kalau nak merokok tapi kalau boleh pergilah jauh-jauh daripada orang yang tak merokok lebih-lebih lagi kalau ada kanak-kanak dan juga wanita yang mengandung.

Kepada kerajaan tolonglah wartakan kedai-kedai makan ditempat terbuka juga sebagai zon larangan merokok, naikkan denda dan juga paling penting adalah penguatkuasaan...sebab aku rasa 3 perkara ini masih kurang.

 Tanpa asap rokok, tiadalah perokok....hehehe

P/S: Pandangan anda pula bagaimana? Sila berikan komen.....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...