Ahad, 13 Mei 2012

Kisah seekor kucing jalanan bernama Gendut

Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Pada kali ini aku nak berbicara berkenaan dengan haiwan peliharaan iaitu kucing. Aku pasti kebanyakan daripada kita pernah memelihara kucing dan termasuklah aku ini (kalau nak tahu sebenarnya aku tak suka kucing)...jika apa yang aku buat ini boleh dikatakan memelihara kucing sebab ianya adalah kucing jalanan yang selalu datang ke rumah aku untuk meminta makanan.

Kucing jalanan bernama Gendut
Anak-anak aku namakan kucing ini Gendut sebab pada hari pertama dia datang ke rumah aku dalam keadaan yang sarat mengandung. Pada ketika itu dia sangat takut untuk didekati..biasalah kucing jalanan katakan. Tapi yang peliknya...dalam liar-liarnya selalu saja datang ke rumah aku untuk meminta makanan dan biasanya isteri dan anak-anak memberi dia sisa-sisa makanan kami untuk dimakan...tapi ketika itu jangan haraplah si Gendut ini datang makan jika kami berada berdekatan. 

Lama-kelamaan setelah selalu memberi dia makan akhirnya si Gendut ini makin mesra dan manja dengan kami, sehingga anak-anak aku boleh bermain-main dengan kucing ini. Aku yang pada awalnya tidak suka kepada kucing akhirnya jatuh hati juga kepada haiwan kesayangan sahabat Rasulullah saw ini walaupun tak seperti anak aku yang boleh tidur dengan kucing ini.

Sebenarnya kucing ini tidak dbenarkan berkeliaran didalam rumah aku hanya pada  masa-masa yang tertentu sahaja yang dibenarkan. Selebihnya dia akan merantau ke lain-lain rumah...walaupun begitu setiap kali kami membuka pintu depan rumah, dalam tiga (3) minit kemudian pastinya dia datang bermanja dengan kami atau datang meminta makanan.

Pada permulaannya kami hanya memberi lebihan makanan sahaja sebagai makanan kepada kucing ini tapi jika tiada makanan lebihan kami maka si Gendut ini akan kelaparan lah....akhirnya kerana kesian kepada Gendut ini yang selalu datang meminta makanan maka akupun membeli makanan khas untuk kucing agak jika dia datang bila-bila masapun akan ada makanan untuknya.

Gendut yang sedang lena tidur
Pada suatu hari si Gendut ini telah menghilangkan diri, puas sudah kami mencari dan memanggil-manggil namanya tetapi dia tidak munculkan diri. Aku hanya takut yang Gendut ini dilanggar kereta tetapi bangkainya tidak pula ku temui. Setelah lima(5) hari menghilangkan diri akhirnya si Gendut ini munculkan diri tapi dalam keadaan fizikal yang berlainan iaitu sudah kurus....ternyata dalam lima hari kehilangannya rupa-rupanya dia telah beranak rupanya. Anak-anak aku kembali gembira dengan kehadiran Gendut ini....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...