Isnin, 22 September 2014

Siswi tunduk pada nafsu

Kisah "siswi tunduk pada nafsu" bukan untuk memburukkan sesiapa tetapi sebagai panduan buat diri kita bahawa nafsu amat sukar ditundukkan lebih-lebih lagi jika kita duduk berdua-duaan antara lelaki dan perempuan tidak kira muhrim atau tidak. Tidak kiralah seorang itu terpelajar, tok imam, datuk kepada cucunya, ayah kepada anak perempuannya, suami atau isteri dan sebagainya. Jika nafsu yang diturutkan maka meranalah diri.

Allah telah menciptakan manusia, malaikat dan haiwan. Perbezaan antara manusia, malaikat dan haiwan ialah: apabila Allah menciptakan manusia, Allah telah berikan pada manusia 2 perkara iaitu akal dan nafsu bagi membezakan antara yang baik dan buruk. Manakala malaikat pula, Allah berikan hanya akal dan bagi haiwan pula diberikan hanya nafsu. Sebab itu jika manusia tidak dapat mengekang nafsunya maka kedudukannya lebih teruk daripada haiwan, tetapi jika manusia dapat mengawal nafsu maka kedudukannya lebih tinggi daripada malaikat.

Dalam sebuah kitab karangan ‘Ustman bin Hasan seorang ulama yang hidup dalam abad ke 13 Hijrah, menerangkan bahawa sesungguhnya Allah S.W.T telah menciptakan akal, maka Allah S.W.T telah berfirman yang bermaksud: "Wahai akal mengadaplah engkau." Maka akal pun mengadap kehadapan Allah S.W.T, kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud: “Wahai akal berbaliklah engkau!” Lalu akal pun berbalik.

Kemudian Allah S.W.T berfirman lagi yang bermaksud: “Wahai akal, Siapakah aku?". Lalu akal pun berkata, “Engkau adalah Tuhan yang menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu yang daif dan lemah.”

Lalu Allah S.W.T berfirman yang bermaksud: “Wahai akal tidak Ku-ciptakan makhluk yang lebih mulia daripada engkau.”

Setelah itu Allah S.W.T menciptakan nafsu dan berfirman kepadanya yang bermaksud: “Wahai nafsu, mengadaplah kamu." Nafsu tidak menjawab sebaliknya mendiamkan diri. Kemudian Allah S.W.T berfirman lagi yang bermaksud: “Siapakah engkau dan siapakah Aku?” Lalu nafsu berkata, “Aku adalah aku dan Engkau adalah Engkau.”

Setelah itu Allah S.W.T menyiksanya dengan neraka jahim selama 100 tahun, dan kemudian mengeluarkannya. Kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud: “Siapakah engkau dan siapakah Aku?”. Lalu nafsu berkata, “Aku adalah aku dan Engkau adalah Engkau.”

Lalu Allah S.W.T menyiksa nafsu itu dalam neraka Juu’ (iaitu neraka kelaparan) selama 100 tahun. Setelah dikeluarkan maka Allah S.W.T berfirman yang bermaksud: "Siapakah engkau dan siapakah Aku?”. Akhirnya nafsu mengakui dengan berkata, "Aku adalah hamba-Mu dan Kamu adalah Tuhanku."

Disebabkan inilah kepada sesiapa yang tidak mampu untuk mengekang nafsunya dan tidak mampu untuk berkahwin maka adalah digalakkan untuk berpuasa kerana dengan berpuasa itu nafsu menjadi lemah.

Ikuti kisah siswi yang tewas dengan godaan nafsu ini:

Seorang pemandu bas ekspres yang dalam perjalanan dari Kuala Terengganu ke Kuala Lumpur terpaksa memberhentikan kenderaannya di sebuah balai polis di Cherating selepas terkejut melihat aksi sepasang kekasih sedang melakukan seks oral di dalam bas.

Dalam kejadian kira-kira 12:30 tengah malam itu, pemandu berusia 39 tahun menyaksikan adegan itu menerusi kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang dalam kenderaan berkenaan.

Pemandu bas itu kemudiannya membuat laporan di balai polis dan pasangan kekasih tersebut telahpun ditahan dan disiasat mengikut Seksyen 294(a) Kanun Keseksaan kerana berkelakuan lucah di tempat awam. Rakaman CCTV akan diteliti untuk siasatan lanjut.

Rakaman selama 7 minit menunjukkan bahawa siswi tersebut yang berusia 20 tahun yang juga pelajar jurusan perakaunan sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di Terengganu sedang melakukan seks oral terhadap pasangannya yang juga berusia 20 tahun.

Siasatan mendapati pasangan terbabit yang duduk di tingkat atas bas ekspres itu mengaku mula melakukan perbuatan tersebut bermula dari kawasan Chendor.

DSP: Bagi mengelakkan perkara ini berulang, pihak berkuasa sepatutnya mula memikirkan untuk mengasingkan tempat duduk untuk wanita dan lelaki pula untuk bas ekspres.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...