Isnin, 13 Januari 2014

Guru dimaki kerana bertudung

Dulu kes-kes berkenaan anutan agama seseorang tidaklah menjadi isu sensasi kerana sebagai negara yang mempunyai berbilang bangsa dan agama, sikap toleransi amat menebal, tetapi kini sikap toleransi itu seakan-akan hilang. Hinggakan seorang Timbalan Menteri pun pernah memainkan isu agama ini apabila mempersoalkan amalan korban disekolah.


Kini kes ini berlaku pula kepada seorang cikgu perempuan mualaf yang mengajar di sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina apabila diugut supaya membuka tudung. Difahamkan seorang ahli jemaah pengurusan sekolah tersebut terbabit dengan insiden ini.

Berikutan ugutan itu, guru berusia 25 tahun itu membuat satu laporan polis pada 8 Januari lalu di Balai polis Teluk Sengat. Guru tersebut dikhabarkan telah ditukarkan tempat mengajar serta-merta ke sebuah sekolah kebangsaan di sini.

Darisudutpandang: Aku ingatkan kes-kes seperti ini hanya berlaku di luar negara tapi di Malaysia pun berlaku juga. Inilah akibatnya bila tiada lagi sikap toleransi antara kaum dan agama. Dia orang tak tahu ke, kes seperti ini boleh menyebabkan tercetusnya isu perkauman dan keagamaan.

Dah lama kita hidup bersama dan saling memahami antara satu sama lain dibumi yang diberi nama Malaysia ini. Sepatutnya tiada lagi isu seperti ini yang ditimbulkan kerana kita memahami keperluan dan tuntutan agama masing-masing.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...