Khamis, 13 Jun 2013

'Anonymous' tiada lagi dalam media sosial

Biasanya 'anonymous' ini atau 'tanpa nama' banyak kita lihat di dalam ruangan komen dalam sesebuah blog lebih-lebih lagi kalau blog itu adalah blog politik. Biasanya orang yang komen menggunakan nama 'anonymous' ini memberikan komen yang agak pedas dan yang menghina.

Berikutan terlalu banyak komen-komen yang cuba menanam pepecahan menggunakan elemen rasis, agama, bahasa atau cuba memperkecilkan institusi raja berpelembagaan yang menggunakan 'anonymous' ini, maka pihak kerajaan akan menguatkuasakan peraturan semua pemilik blog dan portal mesti meletakkan maklumat dan identiti sebenar mereka.

Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Razak dalam ucapannya pada Malam Wartawan Malaysia 2013 berkata, langkah itu bagi memastikan maklumat yang disampaikan tidak mengandungi unsur fitnah yang boleh merosakkan perpaduan selain mahu penulis blog bertanggungjawab terhadap penulisan mereka.

Bagaimanapun, kerajaan tidak akan mengeluarkan lesen portal berita seperti dilaksanakan oleh negara jiran, namun bagi memelihara keharmonian nasional penguatkuasaan undang-undang sedia ada akan dilaksanakan.

Kerajaan akan mencadangkan supaya kawal selia sendiri dilaksanakan jika tidak, pihak berkuasa yang bertanggungjawab akan mengambil tindakan terhadap pemilik blog dan portal yang gagal berbuat demikian.

Darisudutpandang: Pihak kerajaan melalui SKMM perlu memberi penerangan yang lebih lanjut berkenaan dengan perkara ini....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...