Khamis, 12 Disember 2013

Isteri mengamuk kerana suami berkhatan

Apa kes ni, sampai mengamuk pula? Suami nak berkhatan pun tak bagi ke? Lagi satu apa pula ceritanya dah tua-tua baru nak berkhatan?

dari sudut pandang, berkhatan, mengamuk kerana suami berkhatan
Nak tahu, baca selanjutnya yea:

Seorang lelaki Filipina yang baru memeluk Islam dan memutuskan untuk ke hospital di Jazan, selatan Saudi bagi menjalani prosedur berkhatan sebagaimana yang dituntut oleh agama Islam.

Isterinya yang berang telah mengekori suaminya sehingga ke hospital. Setibanya di hospital, dia menangis dan meraung kerana menyangka suaminya membenarkan doktor memotong alat sulitnya.

Pihak berkuasa hospital berusaha memujuknya dan memberitahu yang berkhatan baik untuk kesihatan dan tidak membabitkan pemotongan alat kelamin suaminya.

Bagaimanapun dia terus mengamuk menyebabkan suaminya berubah fikiran untuk tidak berkhatan.

Darisudutpandang: Memang sentiasa terjadi salah faham tentang amalan agama Islam di kalangan orang bukan Islam. Kepada yang tak tahu, berkhatan itu sebenar memotong lebihan kulit yang menutupi 'kepala' zakar lelaki.

Sebenarnya kes-kes salah faham tentang amalan umat Islam ini sentiasa terjadi contohnya tentang amalan berpuasa, sembahyang, berkorban dan sebagainya.

Aku bagi 2 kes yang berlaku di Malaysia ini yang membuatkan aku rasa bukan mereka salah faham tentang amalan umat Islam tapi sebenarnya lebih kepada kebodohan mereka sendiri yang tidak mahu belajar tentang toleransi dalam agama.

Kes 1:

Kebodohan dan kebangangan Timbalan Menteri Pelajaran, P. Kamalanathan yang mempertikaikan amalan menyembelih lembu ketika sambutan Hari Raya Korban (Edul Adha) di sebuah sekolah baru-baru ini. Padahal amalan tersebut telah lama diadakan disekolah-sekolah.

Kes 2:

Penukaran hari cuti bagi Negeri Johor daripada hari Sabtu dan Ahad ditukarkan ke hari Jumaat dan Sabtu kerana memberi lebih ruang kepada umat Islam untuk bersembahyang Jumaat. Disebabkan itu ada seorang pemimpin cina (aku lupa nama dia) yang mempertikaikan penukaran cuti tersebut dan seterusnya dengan bangganya (tapi sebenarnya menunjukkan betapa bodoh dan bangangnya dia) mengesyorkan supaya umat Islam menukar sembahyang Jumaat ke sembahyang Ahad.

Kepada 2 pemimpin kaum Cina dan India ini, sebelum membuat kenyataan yang menyentuh amalan umat Islam tolonglah selidik dan tanya dulu kepada kawan-kawan dalam politik (ada orang Umno dan orang PAS) supaya kenyataan yang dikeluarkan boleh mengambarkan yang anda seorang yang terpelajar bukannya kenyataan yang menunjukkan betapa bodohnya kamu.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...