Selasa, 5 November 2013

Kementerian Pelajaran: Lembabnya sistem PPBS

Cakap dan tegur sampai berbuih mulut pun korang bukannya peduli pasal masalah guru ni. Apa yang korang rasa bagus kat luar negera langsung korang nak 'apply' kat Malaysia tapi sebelum tu tengoklah dulu sistem dan kemampuan kita di Malaysia ni.

dari, sudut, pandang, SPPBS, kementerian, pelajaran, lembab, susahkan, guru, cikgu
Boleh nampak betapa lembabnya sistem ini 
Ehh...apa marah-marah ni? Maaflah...aku bukan marah pun sebenarnya aku nak tegur dengan nada yang kasar sikit pasal Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS) ni.

Bukannya sebab sistem ni tak bagus tapi disebabkan penggunaan sistem memasukkan datanya yang lembab kerana beban data semasa. Sistem Pangkalan Data yang lembab dan selalu 'hanged' menyebabkan para guru yang cuba untuk memasukkan data mengambil masa yang lama sehingga ada guru yang terpaksa bangun pukul 2,3 pagi semata-mata untuk memasukkan data ke dalam Sistem Pangkalan Data kerana pada waktu ini sistem ini agak ok.

Aku ada terima WhatsApp dari seorang kawan yang mempersendakan sistem PPBS ini dengan satu soalan, dan soalan itu berbunyi:

S: Apakah yang paling lembab berjalan?
A: Kura-kura
B: Biawak Komodo
C: Arnab
D: Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS)

Aku tak tahulah syarikat mana yang dapat tender untuk menyediakan sistem PPBS ini (Dapat kat syarikat kroni ke,? SPRM tolonglah check)Takkan lah pihak Kementerian tak kaji dan lihat dahulu tentang keupayaan Sistem Pangkalan Data ini sebelum ianya diwajibkan kepada semua guru untuk mengisi data ke dalam sistem ini. Mana perginya Timbalan Menteri berbangsa India yang sibuk-sibuk pasal korban di Sekolah? Pada ko sibuk pasal hal korban ni, baik ko sibuk dan bantu guru bagi menyelesaikan masalah ni.

Janganlah disebabkan para guru membuat bantahan dan aduan tentang sistem ini dikatakan guru itu malas, tapi sebenarnya koranglah yang berada di Kementerian dan Pejabat Pendidikan yang malas sebab tak kaji dulu kesesuaian sistem ini di Malaysia. Ikut suka korang jer nak buat.

Sepatutnya korang kenalah dulu pertingkatkan Pangkalan Data ni supaya dapat menampung ratusan ribu guru yang masuk ke dalam sistem ini secara serentak...(takkan ini pun aku kena ajar...kata belajar tinggi) barulah korang wajibkan kepada guru-guru untuk menggunakan sistem PPBS ini.

Kementerian Pelajaran sudah ada 2 orang Menteri, sepatutnya dengan 2 orang Menteri ni dapatlah fikir dan buat keputusan dengan baik sebab dah ada 2 kepala dan 2 otak yang boleh memberikan idea-idea yang bernas disamping dibantu dengan Timbalan Menteri berbangsa India (yang entah apa-apa) dan yang berbangsa Cina, juga bijak pandai di Kementerian.

Janganlah disebabkan korang nak buat perubahan, korang bebankan lagi tugas-tugas guru yang sedia terbeban. Padahal yang korang bebankan itu bukannya tugas hakiki dia orang. Korang kata nakkan kecemerlangan tapi macamana guru-guru nak tumpukan kepada para pelajar jika tugas guru sudah terbeban dengan tugas pengkeranian.

Fikir-fikirkan......






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...