Selasa, 5 Jun 2012

Pengguna dan tanggungjawab


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sebagai pengguna di Malaysia kita sebenarnya mempunyai hak kita yang sah dibawah Akta Pelindungan Pengguna. 

Apakah maksud pengguna? Pengguna bermaksud orang yang menggunakan perkhidmatan, barang dan alam sekitar untuk memenuhi keperluan dan kehendak dalam kehidupan. 

Tahukah kita apakah hak dan tanggungjawab kita sebagai pengguna? 

Hak dan tanggungjawab kita sebagai pengguna adalah seperti berikut: 

i)             Hak untuk mendapatkan keperluan asas

Kita sebagai pengguna berhak untuk mendapatkan barang dan perkhidmatan asas bagi menjamin kehidupan yang memuaskan. Keperluan asas termasuk makanan yang mencukupi, tempat tinggal yang selamat, pakaian, kemudahan kesihatan, kemudahan pendidikan dan sebagainya.

ii)            Hak untuk mendapatkan keselamatan

Kita sebagai pengguna dilindungi daripada pemerosesan dan pemasaran barang serta perkhidmatan yang boleh mendatangkan bahaya kepada diri kita.

iii)           Hak untuk mendapatkan maklumat

Kita sebagai pengguna mesti diberi maklumat yang mencukupi dan tepat untuk memudahkan bagi membuat keputusan yang bijak. Kita juga perlu dilindungi daripada dakyah dan pembohongan pengiklanan, pelabelan dan amalan lain yang palsu, penipuan dan penyelewengan.

iv)           Hak untuk membuat pilihan

Kita sebagai pengguna perlu memastikan mendapat maklumat langsung mengenai pelbagai keluaran dan perkhidmatan. Kita perlu diberikan penerangan yang dapat memberi pilihan dalam membuat keputusan. Perlu ada jaminan bagi menentukan mutudan perkhidmatan memuaskan dengan harga yang berpatutan.

v)            Hak untuk bersuara

Kita sebagai pengguna perlu memastikan mendapat pembelaan yang sewajarnya dalam penggubalan dasar kerajaan dan tindakan yang cepat serta saksama daripada sudut pengadilan.

vi)           Hak untuk mendapatkan ganti rugi

Kita sebagai pengguna berhak mendapat penyelesaianuntuk pembeliankeluaran yang cacat atau berbahaya ataupun perihal dagangannya yang mengelirukan serta pampasan bagi perkhidmatan yang menyeleweng atau tidak menepati perjanjian. Ganti rugi harus diberi bagi keluaran atau perkhidmatan yang mengakibatkan kecederaan kepada penggunanya yang menggunakan keluaran atau perkhidmatan itu mengikut arahan pengeluar. Ganti rugi juga wajib diberikan kepada pengguna yang menjadi mangsa akibat kecuaian majikan. 

vii)          Hak untuk mendapatkan pendidikan pengguna

Kita sebagai pengguna berhak untuk mendapat pendidikan pengguna yang mencukupi dan berterusan. Ini kerana sistem pendidikan lazimnya tidak memberi perhatian yang sewajarnya kepada pendidkan pengguna. Falsafah pendidikan pengguna masa ini lebih cenderung untuk melatih pelajar menjadi pekerja atau majikan yang berkesan dan kurang melatih bagaimana hendak menjadi pengguna yang bijak.

viii)         Hak untuk mendapatkan alam sekitar yang sihat dan selamat

Sebagai seorang pengguna, kita berhak hidup dan bekerja dalam alam sekitar yang bersih dan sihat serta bebas daripada sebarang keadaan yang berbahaya. Hak ini perlu diperjuangkan oleh kita kerana kadar pencemaran kian meningkat dan adanya unsur alam semula jadi yang semakin pupus atau dimusnahkan.

Tanggungjawab kita sebagai pengguna

i)             Kesedaran untuk mengkritik

Kita mestilah mempunyai kesedaran untuk mengkritik jika terdapat sebarang penyalahgunaan atau penyelewengan terhadap hak-hak pengguna.

ii)            Tanggungjawab sosial

Kita mesti bertindak dengan penuh tanggungjawab dan kesedaran terhadap masyarakat supaya tindak-tanduk yang diambil tidak menimbulkan kesulitan yang lebih besar.

iii)           Penglibatan dan tindakan

Kita mesti terlibat dan mengambil tindakan yang sewajarnya untuk memastikan hak-hak kita sebagai pengguna diayani dengan adil.

iv)           Tanggungjawab terhadap alam sekitar

Kita seharusnya bertanggungjawab terhadap alam sekitar agar ia dapat dipelihara untuk generasi kita yang akan datang

v)            Bersatu padu

Kita mesti bersatu dan bekerjasama dalam tindakan agar kepentingan kita tidak dapat digugat dengan begitu mudah.

*sumber daripada keselamatan pengguna

Sebenarnya hak-hak kita sebagai pengguna telah terlindung dibawah Akta Perlindungan Pengguna 1999.

Jika terdapat sebarang aduan  mengenai hak anda sebagai pengguna sila hubungi:-
SELANGOR
Ketua Seksyen,
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia,
Pejabat Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan,
Tingkat 17, Menara MRCB,
Jln Majlis Seksyen 14,
40622 Shah Alam,
SELANGOR.
TEL:  03-5511 8271 / 5511 4929    
FAKS: 03-5511 6981
KS : SHARIFAH AINI BINTI ABDULLAH 

bagi pengguna di negeri Selangor. Jika pengguna dari negeri lain sila layari laman web kpdnkk





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...