Jumaat, 1 Mei 2015

My First Camera DSLR: Nikon D7100

Pergh...tulis tajuk pun dalam bahasa inggeris tu. Agah kata orang Terengganu. Bukan bermaksud apa-apa tapi begitu teruja selepas menabung dan mengikat perut selama 3 bulan akhirnya dapat juga membeli Nikon D7100. Kiranya ini adalah "My First Camera DSLR" la. Sebelum ini hanya pakai kamera Canon yang biasa sahaja.

Kalau ikutkan, naklah beli nikon D7200 yang baru keluar tu tapi memandangkan budget hanya cukup-cukup untuk beli nikon D7100 sahaja maka dapat inipun dah bersyukur Alhamdulillah...

Sebelum aku membeli Nikon D7100 ini, sebenarnya aku berbelah bagi antara Canon 70D atau Nikon D7100 yang mana satu lebih bagus. Banyak review yang aku tengok di youtube berkenaan kedua-dua kamera ini. Ada yang mengatakan D7100 lebih bagus daripada Canon 70D; ada juga yang mengatakan D7100 tidak sebagus Canon 70D.  Tetapi aku beranggapan bahawa kedua-dua kamera ini sama sahaja bagusnya hanya yang membezakannya adalah orang yang menggunakannya. Jika tak tahu guna, belilah kamera kategori profesional pun, gambarnya tetap macam menggunakan kamera digital biasa.

Kamera Nikon D7100 ini adalah dalam kategori Semi Profesional. Kalau sesiapa yang tak tahu untuk kamera DSLR ini ada 3 kategori (ceh...macam pandai sangat) iaitu:
1) Kategori Entry Level atau kategori permulaan
2) Kategori Intermediate atau pertengahan/Semi Pro
3) Kategori Advance atau Profesional

Insya Allah selepas ini aku akan kongsikan beberapa gambar yang akan aku ambil menggunakan nikon D7100 ini. Sebelum tu kena tengok Youtube dulu tutorial menggunakan kamera ini...hehehe.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...