Rabu, 11 Februari 2015

Sukarnya mencapai kejayaan

Menonton cerita yang bertajuk 'One Chance' di saluran astro 431, sebuah cerita yang memaparkan betapa untuk mencapai kejayaan perlu menempuh berbagai cabaran serta dugaan dan yang lebih manisnya adalah kejayaan itu dicapai kerana tidak pernah mengalah. Sebenarnya bukan maksud aku untuk mempromosikan cerita ini kerana astro tak membayar sesen pun kepada aku bahkan 'cekik darah' adalah kerana bayaran yang dikenakan sentiasa naik.

Walaupun begitu, cerita ini begitu banyak pengajaran yang boleh kita ambil. Cerita 'One Chance' adalah diolah dari cerita benar yang mengisahkan tentang seorang lelaki yang mencapai kejayaan dengan menjuarai pertandingan 'British Got Talent' pada 2007. Lelaki itu yang bernama Paul Potts bukan sahaja seorang yang gugup kerana pengalaman beliau yang menjadi mangsa buli di sekolah bahkan pernah menjalani pembedahan membuang tiroid yang hampir menghilangkan suaranya.

Bagi mencapai impian untuk menjadi seorang penyanyi, beliau yang meminati penyanyi Pavotti telah nekad untuk ke Itali bagi menimba ilmu nyanyian di sekolah Pavotti tetapi beliau tidak berjaya dalam percubaan untuk menempatkan diri di dalam kelas tersebut. Kecewa dengan kegagalan tersebut menyebabkan beliau tawar hati untuk meneruskan impian beliau menjadi penyanyi.

Beliau mendaftarkan diri untuk menyertai pertandingan 'British Got Talent' secara tidak sengaja kerana kesian dan kasihan kepada isterinya yang terpaksa bekerja keras menampung perbelanjaan keluarga akibat daripada kemalangan yang menimpa dirinya. Kemalangan tersebut menyebabkan tulang selangkanya patah.

Sebenarnya cerita ini amat dekat dengan kita semua. Ada antara kita yang menghadapi berbagai cabaran dan dugaan sebelum mencapai kejayaan. Oleh itu jika sekarang ini kita susah, sakit dan kecewa jangan cepat putus asa. Sebagai orang islam kita harus percaya yang kesakitan, kesusahan dan kekecewaan yang kita tanggung itu adalah ujian daripada Allah buat kita. Apa yang penting kita tidak boleh berputus asa dan mengalah kerana orang yang gagal itu adalah orang yang berputus asa daripada mencuba.

Jom, kita berusaha dan bertawakal......


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...