Khamis, 30 Oktober 2014

Pantang larang selepas makan

Sebenarnya ada pantang larang yang perlu kita elak jika kita baru sahaja selesai makan. Apakah pantang larang itu dan kenapa. .?

1. Merokok selepas makan
Sebenarnya merokok selepas makan, lebih-lebih lagi jika dengan perut yang kenyang rasanya lebih 'umph' berbanding merokok pada masa perut yang lapar. Tetapi 'habit' merokok selepas makan perlu dielakkan kerana mengikut kajian oleh pakar-pakar kesihatan membuktikan merokok sebatang rokok selepas makan sama nisbahnya dengan merokok 10 batang rokok. Ini bermakna sesiapa yang suka mengamalkan tabiat ini kemungkinan besar untuk mendapat kanser lebih tinggi.

2. Jangan makan buah-buahan
kita pernah disogokkan dengan perkataan memakan buah-buahan selepas makan sebagai 'pencuci mulut' atau 'dessert'. Sebenarnya amalan ini tidak elok kerana buah-buahan yang terperangkap dalam perut bersama-sama dengan kandungan makanan yang dimakan tidak boleh sampai ke usus dalam waktu yang sama. Adalah disyorkan untuk makan buah-buahan hendaklah sekurang-kurangnya 1 jam selepas makan atau sebelum makan. Waktu yang terbaik untuk makan buah-buahan adalah pada waktu pagi ketika perut kosong. Ini adalah kerana pada waktu itu badan dapat menyerap nutrien yang terdapat dalam buah dan ianya dapat membekalkan tenaga yang cukup untuk memulakan hari.

3. Minum air teh
Kepada sesiapa yang suka minum teh selepas makan, selepas ini perlu tinggalkan kegemaran ini, ini kerana daun teh mengandungi kandungan asid yang tinggi. Bahan ini akan menyebabkan kandungan protein dalam makanan yang dimakan akan menjadi keras sehingga sukar untuk dihadam. Untuk yang suka minum teh selepas makan, disyorkan untuk minum teh 1 jam selepas makan.

4. Jangan longgarkan tali pinggang
Melonggarkan tali pinggang bukan bermakna ia boleh menyebabkan usus terbelit atau tersumbat tetapi dengan melonggarkan tali pinggang bermakna kita telah terlebih makan hingga ke tahap kita tidak lagi selesa. Dengan melonggarkan tali pinggang, kita akan merasa lebih selesa dan seterusnya kita akan makan secara berlebihan. Oleh itu makanlah sehingga kita rasa kenyang tanpa perlu melonggarkan tali pinggang.

5. Jangan mandi
Mandi selepas makan akan menyebabkan peningkatan aliran darah ke tangan, kaki dan badan yang menyebabkan jumlah darah sekitar perut akan terus berkurang. Hal ini akan melemahkan sistem penghadaman di dalam perut kita.

6. Jangan berjalan
Berjalan selepas sahaja makan akan menyebabkan asid refluks dan senak. Jika nak berjalan juga, janganlah berjalan dalam jarak yang jauh. Adalah baik jika dapat menunggu 30 minit selepas makan barulah berjalan. Para penyelidik di Jabatan Sains Latihan di University of South Carolina telah mendapati bahawa berjalan selepas makan adalah satu senaman yang terbaik untuk membakar tenaga. Perkara yang perlu diperhatikan ialah adalah ideal berjalan selama kira-kira 10 minit dan hanya selepas 20 hingga 30 minit selepas makan untuk mengelakkan asid refluks dan gangguan perut.

7. Jangan tidur
Orang tua pernah berpesan jangan tidur selepas makan nanti perut buncit. Sebenarnya memang betul pesan dan larangan orang tua cuma perut yang buncit tu aje yang salah sebab kebanyakan daripada kita tak tidur lepas makan pun perut tetap buncit. Sebenarnya jika tidur selepas makan, makanan yang diambil tidak dapat dicerna dengan baik. Oleh itu makanan yang tidak dicerna akan membawa kepada gastrik dan jangkitan di dalam usus.

DSP: Jom kita elak melakukan perkara seperti di atas bila selepas makan.....



1 ulasan:

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...