Selasa, 9 September 2014

Masih penting ke bakal isteri ada dara

Masih penting ke bakal isteri ada dara? Persoalan ini aku ajukan kepada semua lelaki yang belum berkahwin dan yang akan berkahwin.

Sebelum itu apa itu dara? Dara yang aku maksudkan bukannya nama Dara tapi dara yang aku maksudkan adalah selaput dara atau hymen. Selaput dara ini merupakan satu lipatan membran yang menutupi pintu bibir vagina perempuan. Selaput ini sangat nipis dan merupakan membran yang lembut. Secara biologinya membran ini tidak berfungsi, namun ia tetap menjadi beban yang sangat berat buat perempuan kerana ia dinilai oleh 'selaput dara' sebagai bukti kegadisan seorang perempuan.

Selaput dara sangat elastik dan tidak mudah terkoyak. Ianya hanya boleh terkoyak jika berlakunya hubungan seksual, rawatan perubatan yang dilakukan pada liang vagina, gangguan penyakit pada saluran vagina atau kemalangan dan aktiviti berat seperti terlalu aktif bersukan, menunggang basikal, memanjat pokok dan sebagainya.

Dalam arus kemodenan kini, pergaulan yang bebas antara perempuan dan lelaki dan sesetengahnya telah melakukan hubungan seks diluar perkahwinan adakah petanda bahawa lelaki sekarang ini tidak lagi mementingkan bakal isterinya mempunyai dara atau tidak.??

Namun, aku percaya kebanyakan lelaki pasti akan menitip beratkan bakal isterinya yang akan dikahwini masih mempunyai dara kecuali lah jika bakal isteri yang hendak dikahwini itu dia sendiri yang terlebih dahulu merobek dara tersebut.

Tanyalah sesiapa sahaja termasuk 'Mat Rempit' pasti jawapannya mereka mementingkan bakal isteri mempunyai dara...kerana alasannya mereka tidak mahu mengambil 'bekas' orang. Lainlah jika gadis tersebut kehilangan dara bukan disebabkan melakukan seks. Itu mungkin boleh dipertimbangkan.

Jadinya kalau macam tu....apalah agaknya nasib perempuan yang sudah kehilangan dara disebabkan pernah tidur dan mengadakan seks dengan lelaki yang bukan muhrim.?

Bukan tak ada lelaki yang boleh terima bakal isterinya telah kehilangan dara disebabkan pernah melakukan kesilapan dahulu dengan tidur bersama teman lelaki, ada tetapi lelaki seperti ini tak ramai.

Aku ada 5 orang kawan yang masih belum berkahwin. Bila aku bertanyakan kenapa tak kahwin lagi? 2 daripadanya mengatakan mereka hampir berkahwin tapi disebabkan mereka diberitahu yang bakal isterinya telah kehilangan dara disebabkan pernah tidur dengan lelaki lain maka terpaksalah mereka membatalkan perkahwinan mereka. 3 orang lagi mengatakan bahawa mereka tiada jodoh.

Oleh itu buat semua gadis, perempuan atau wanita yang belum berkahwin janganlah mudah menyerahkan 'dara' korang untuk ditebuk oleh lelaki yang bukan suami korang. Bak kata orang tua, "sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tak berguna lagi".

Apa pula pendapat korang berkenaan pentingkah bakal isteri masih mempunyai dara?




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...