Ahad, 19 Januari 2014

Ya Allah, mengapa doaku tidak dikabulkan

Seringkali kita tertanya-tanya mengapa doa kita tidak dikabulkan oleh Allah..hingga kadang-kadang kita merasa malas lagi untuk meminta kerana pasti tidak diperkenankan olehNya.


Tunggu dulu, kalu berfikiran macam tu.....tolong baca sampai habis yea....mengapa Ya Allah, doaku Engkau masih tidak perkenankan.

Firman Allah dalam surah Yunus, ayat 106 yang bermaksud; "Dan janganlah kamu berdoa kepada selain Allah, iaitu kepada sesuatu yang tidak dapat mendatangkan manfaat kepada engkau dan tidak kuasa pula mendatangkan mudarat kepada engkau"

Doa bererti permohonan seorang hamba kepada Tuhannya. Allah menyuruh setiap orang berdoa dan meminta kepadaNya. Allah memberi janji bahawa Dia akan memperkenankan setiap doa.

Sama ada makbul atau tidak, cepat atau lambat, diberi didunia atau akhirat, tak siapa yang tahu tentangnya. Doa yang makbul bergantung kepada setakat mana akrabnya seseorang itu kepada Allah. Semakin akrab seseorang kepada Allah, maka makin mudahlah doa hamba berkenaan diperkenankan.

Ibnu Athailah as-Sakandari mengingatkan kepada kita agar terus berdoa kerana nafsu seringkali muncul ketika Allah menunda permintaan atau mengkabulkan doa kita.

Sikap berputus asa dan merasakan bahawa doa kita tidak akan dikabulkan, akan menjauhkan lagi kita dengan Allah.

Kita seharusnya jangan merasa berputus asa daripada berdoa dan meminta pertolongan daripada Allah disebabkan lambat masa doa tersebut diperkenankan.

Juga jangan kita menghendik dan melontarkan kata-kata marah kerana Allah telah berjanji akan memperkenankan doa kita.

Sepertimana firman Allah dalam surah al-Mu'min, ayat 60 yang bermaksud, "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina".

Bersangka baik terhadap Allah adalah diantara syarat kepada kejayaan dalam berdoa. Memang kekecewaan akan terbuku di hati kita jika apa yang kita pohon belum lagi menjelma sedangkan masa terus beredar. Barangkali firman Allah ini dapat meredakan keresahan kita.

Firman Allah dalam surah al-Baqarah, ayat 186 yang menbawa maksud, "Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahulah kepada mereka): Sesungguhnya Aku sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul".

Allah tidak akan menghampakan permohonan dan permintaan kita lebih-lebih lagi bagi orang yang beriman dan beramal soleh kerana Allah sangat dekat kepada setiap hamba-hambaNya.

Ada kalanya doa yang kita minta diberi ketika di dunia sementara yang lainnya tidak. Jika yang dimohon sesuai dengan kehendakNya, maka akan diberikan segera, tetapi jika permohonan kita tidak seiring dengan kehendakNya maka sebagai ganti, Dia akan memberikan sesuai dengan kehendakNya sebagai pilihan yang tepat.

Dalam sebuah hadis Rasulullah saw, yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Al-Hakim. Rasulullah saw bersabda yang membawa maksud, "Tidak seorang pun pendoa, melainkan ia berada di antara salah satu dari tiga kelompok ini: Kadangkala ia dipercepat sesuai dengan permintaannya, atau ditunda (permintaannya) demi pahalanya, atau dihindarkan daripada keburukan yang menimpanya"

Oleh itu, jangan kita sesekali berputus asa dalam berdoa kepadaNya......


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...