Ahad, 12 Januari 2014

Man Utd kalah: Silap Moyes atau pemain

Selepas pengumuman perletakan jawatan Sir Alex Ferguson sebagai pengurus Manchester United dan pengganti tempat beliau iaitu David William Moyes seakan-akan bergelut untuk mengekalkan kedudukan Manchester United (Man U, United) sebagai pasukan yang terkuat dalam Liga pada musim ini.



Manchester United ditangan Moyes mencatatkan permulaan liga yang amat buruk dalam sejarah dan terbaru mengalami 3 kali kekalahan berturut-turut tetapi mujurlah semalam menang dengan Swansea dengan kemenangan 2-0, lawan yang menyingkirkan Man U dalam perlawanan Piala FA, yang sekaligus menamatkan badi kekalahan yang dialami Man U.

Walaupun begitu statistik 31 perlawanan awal Man U dalam setiap pertandingan menyaksikan rekod Moyes mengatasi Ferguson iaitu menang 18 perlawanan berbanding Ferguson 12.

Statistik ini menyebabkan Moyes masih dianggap taruhan terbaik untuk meneruskan legasi yang ditinggalkan Ferguson yang pada sepanjang kariernya berjaya mengumpul 20 kejuaraan liga tertinggi Inggeris: 13 Liga Perdana, 11 Piala FA. Bagi kejuaraan berprestij Eropah pula memenangi hampir semua pertandingan yang dipertandingkan kecuali Liga Europa UEFA.

Bagaimanapun perlu diingat, ketika Ferguson melangkah ke Old Trafford dari Aberdeen, United berada di ambang penyingkiran ke divisyen 2 dan pengendali dari Scotland itu mengambil masa hampir 4 tahun untuk memenangi trofi pertamanya, Piala FA pada tahun 1990.

Berbanding dengan Moyes, beliau mengambil alih United ketika United baru saja menjuarai trofi liga ke-20 dan mempunyai cukup masa untuk memperkuatkan pasukan menjelang musim baru. Mungkin kata orang mengejar kejuaraan lebih mudah daripada mempertahankan kejuaraan dan ini mungkin menjadi badi bagi
Moyes.

Moyes pada awal musim hanya berjaya membawa masuk bekas pemain daripada kelab lamanya Everton iaitu Marouane Fellaini yang dilihat gagal menyerlah dan kerap memanaskan bangku simpanan.

Prestasi United ketika ini dilihat tidak konsisten selepas persaraan Alex Ferguson dan mengambarkan pemain senior United juga turut bersara bersama Ferguson dan jurang mula kelihatan dalam bilik persalinan apabila Moyes dikatakan memberi layanan istimewa kepada Wayne Rooney- bekas penyerangnya ketika di Everton dulu.

Rio Ferdinand, 35 mendedahkan tabiat Moyes yang hanya akan mengumumkan senarai pemain pada saat-saat akhir juga menjadikannya seperti orang gila apabila terpaksa berfikir dengan penuh debaran sama ada akan dapat bermain atau tidak.

"Anda menghabiskan masa dan tenaga berfikir, 'Aku main ke tidak?' dan ia terus berputar dalam minda sehingga senarai akhir skuad dimumukan," katanya bek tengah itu.

Ketika era Ferguson, pengendali itu akan memberi tahu perancangannya lebih awal kepada para pemain supaya para pemain dapat mempersiapkan diri lebih awal bagi meningkatkan kecergasan menjelang perlawanan tertentu.

Cara Moyes yang membiarkan pemain tertanya-tanya sehingga 2 jam sebelum perlawanan adalah satu kesilapan. Biasanya pemain akan diberitahu sehari sebelum perlawanan.

Dalam kes Rooney pula, kebanyakan pemain merasakan pujian Moyes terhadap penyerang itu di awal musim agak melampau. Di minda Moyes mungkin ia perlu dilakukan selepas Rooney pernah memberitahu Ferguson yang dia akan meninggalkan United, dan hujahnya disokong dengan prestasi terkini penyerang England itu.


 






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...