Khamis, 12 September 2013

Memakai tudung: fesyen atau tuntutan agama

Aku hairan lah tengok sesetengah wanita Islam di Malaysia ni, selamba ajer tak pakai tudung, kalau yang pakai pulak tu, langsung tak mengikut syariat yang ditetapkan oleh Islam. Jika wanita Islam di Perancis, Jerman dan banyak lagi di negara Eropah sanggup disaman semata-mata ingin menegakkan syariat Islam tapi berbeza dengan wanita Islam di Malaysia ni.

Semalam ketika aku berjalan-jalan di KLCC, aku lihat kebanyakan wanita Islam sekarang ni memakai tudung hanya mengikut fesyen dan bukannya mengikut syariat Islam kerana kalau mengikut syariat, tudung tersebut harus labuh dan menutup dada. Tapi kebanyakan wanita Islam yang aku lihat semalam, memakai tudung yang singkat dan menampakkan dada.

Ada juga yang aku lihat wanita Islam yang mengikut syariat dalam pemakaian tudung tapi ianya tidak seramai mana. Maklumlah sekarang ni macam-macam jenis tudung dan jenama yang terdapat di pasaran dari tudung 'Hajaba' sehinggalah ke tudung 'Najwa Latif'.

Lagi satu yang aku rasa boleh merendahkan maruah Islam ialah berkenan dengan mamakai tudung tapi memakai baju yang singkat dan ketat, bila duduk nampak punggung dan kadang-kadang sampai nampak seluar dalamnya. Bab yang gunung dua biji kat atas tu jangan ceritalah macam tertonjol ajer nak keluar.

Ada juga sesetengah perempuan amat ayu bertudung dan memakai baju kurung (ini perempuan yang bekerja di sektor awam) tetapi sayangnya tidak memakai kain dalam. Entahlah ini mungkin trend terkini; hingga ternampak bayang-bayang kaki hingga ke atas dek sinaran matahari.

Cerita lebih pun tak guna, korang lihatlah gambar-gambar ini dan nilai lah sendiri:


dari sudut pandang, baju ketat, tudung, fesyen, tuntutan agama, syariat islam, aurat, buah dada, besar










fitnah taiping mali









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...