Selasa, 13 Ogos 2013

Tahukah anda: 5 makanan yang menjadikan anda muda

"Wajah kelihatan tua" pasti semua orang takut dan tidak senang duduk bila mendengar kenyataan tersebut lebih-lebih lagi bagi kalangan wanita. Berbagai herba dan pil yang dimakan semata-mata untuk kelihatan muda walaupun ianya tidak menjanjikan keselamatan dari segi kesihatan dan yang lebih ekstrem lagi sanggup melakukan pembedahan plastik; menegangkan apa yang telah kendur dan berkedut.

Sebenarnya ada cara yang lebih selamat dan murah untuk mereka yang mendambakan kecantikan iaitu dengan mengamalkan makanan yang lebih murah, senang dan selamat.

5 jenis makanan tersebut ialah:

1. Sweet Potatoes

dari, sudut, pandang, makanan, muda, khasiat, sweet potatoes
Beta-karotena yang menjadikan ubi ini berwarna oren dapat mengimbangkan pH kulit anda, ia juga dapat membantu melawan kekeringan pada kulit dan menggalakkan pertumbuhan sel yang baru. Ini semua dapat menjadikan kulit menjadi licin dan segar.

2. Ikan Salmon

dari, sudut, pandang, makanan, muda, berkhasiat, ikan, salmon

Pigmen yangmenjadikan daging ikan ini berwarna merah jambu iaitu astaxanthin, dapat melawan radikel bebas yang dihasilkan oleh tubuh yang merosakkan membran sel dan DNA yang menyebabkan kulit menjadi tua. Satu kajian mendapati bahawa makan satu hidangan setiap lima hari boleh mencegah berlakunya ketuat yang kasar pada kulit dan juga dapat mencegah berlakunya kanser.

3. Tomato

dari, sudut, pandang, makanan, berkhasiat, muda, tomato

Pigmen merah buah ini, lycopene, adalah antioksidan yang kuat yang menjadi perisai daripada kerosakan kulit disebabkan oleh matahari daripada luar dan dalam. Untuk menyerap lycopene yang terbaik, makan tomato dengan minyak zaitun.

4. Buah-buahan Citrus

dari, sudut, pandang, makanan, berkhasiat, buahan citrus

Vitamin C adalah penting untuk kolagen iaitu satu komponen penting dalam kulit untuk kelihatan muda. Kemerosotan kolagen mula berlaku disekitar umur 20-an. Citrus juga mengandungi bioflavonoids, yang melindungi kulit daripada sinaran UV dan membantu mencegah kepada kematian sel.

5. Sayuran hijau

dari, sudut, pandang, makanan, berkhasiat, muda, sayuran hijau

Bayam dan sayur-sayuran lain mengandungi lutein, yang melindungi kulit dari keradangan yang disebabkan oleh matahari dan kedutan.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...