Khamis, 2 Mei 2013

Calon dari Parti Islam tidak tahu baca Al-Quran

Nak bertanding untuk jadi calon yang mewakili parti islam perlu menghadiri ujian membaca AL-Quran dulu. Jikalau gagal maka calon tersebut tidak akan dicalonkan untuk mewakili parti islam.

Jangan terkejut semua, ini tidak ada kene mengena dengan calon yang mewakili parti islam di Malaysia ini. Ini berlaku di Acheh, Indonesia.

calon, dari, sudt, pandang, pilihan raya, mengaji, al-QuranCalon-calon yang ingin bertanding mewakili parti islam untuk merebut 81 kerusi Dewan Undangan Negeri Aceh pada Pilihan Raya Umum 2014 perlu menghadiri ujian membaca Al-Quran.

Kemahiran membaca kitab suci itu adalah antara syarat yang ditetapkan undang-undang tempatan sebelum mereka layak bertanding.

42 orang daripada 1.231 calon daripada 12 parti politik gagal dalam ujian tersebut, termasuk ada calon yang mewakili parti islam yang langsung tidak boleh membaca al-Quran.

Di Malaysia tiada undang-undang seperti ini, bahkan ada parti islam di Malaysia juga membenarkan orang bukan islam bertanding mengunakan lambang parti.....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...