Khamis, 19 April 2012

Pilihanraya PRU13 Yang Akan Menjelang Part 1

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pada kali ini aku ingin berbicara tentang pilihanraya pulak yang bakal tiba bila-bila masa aje walaupun tempoh mandat kerajaan sekarang ini akan tamat tempoh pada bulan Jun 2013. Jika kita pergi ke kedai-kedai kopi ataupun restoran mamak sekalipun kita akan kedengaran orang berbicara tentang topik ini. Mengalahkan isu Aron Aziz menang tropi Anugerah Pelakon Terbaik atau ranking bolasepak Malaysia yang jatuh lagi.

Dalam perbicaraan ini aku tak mahu lah terlalu menyentuh isu-isu yang sensitif cuma aku terkilan sikit sebab kalau sekarang ini kita tengok dan dengar macam-macam rezeki terpijak yang kerajaan memerintah bagi seperti bantuan sekolah (RM 100) dan terbaru bantuan rakyat 1Malaysia (BR1M) sebanyak RM500....dan banyak lagi. Bagus betul kerajaan begitu prihatin tentang kesusahan rakyat.

Bila aku fikir balik kenapa baru sekarang kerajaan bagi bantuan tersebut, kenapa tidak mula dari dulu lagi atau ketika harga minyak naik mencanak-canak 4-5 tahun yang dulu. Adakah ini gula-gula pemerintah kepada rakyatnya? Akupun tak tahu......(kena tanya itu sama Hud-Hud...hehehe)







Sekarang ini harga minyak mentah dipasaran dah makin naik. Kalu ikut iklan di RTM kata harga minyak RON95 berharga RM3.++ untuk seliter tapi kerajaan kita yang prihatin ini bagi subsidi jadi harga RON95 masih kekal RM1.90 untuk seliter tapi sampai bila agaknya kerajaan mampu untuk tampung subsidi minyak ini. Kalau ikut pandangan aku kerajaan sepatutnya dah naikkan harga minyak ini ke RM2.++ seliter kalau tidak kerajaan kita akan bangkrap...(aku ikut cakap salah seorang menteri yang kata macam ini....) tapi aku rasa kerajaan tak akan naikkan harga minyak ini disebabkan pilihanraya dah dekat. Jika dinaikkan makanya semua rakyat akan marah....

Aku tak cakap yang kerajaan kita ini tak bagus...sebenarnya bagus dan amat bagus (kalau tak, tak akan mungkin dapat memerintah selama 50 tahun lebih) tapi apa yang aku harapkan agar kerajaan lebih prihatin terhadap setiap denyut nadi rakyat dan bantuan yang diberikan bukan untuk segelintir sahaja yang dapat merasa kekayaan negara ini. Bagaimana pula dengan golongan sederhana......

Aku rasa aku tahu kenapa kerajaan begitu prihatin sekarang ini. Ini adalah kerana pembangkang sekarang ini begitu kuat. Tidak seperti sebelum ini sehinggakan mereka dapat menyapu 5 buah negeri dan 1 Wilayah Persekutuan (tapi sekarang dah tinggal 4 negeri). Sebenarnya dari dulu lagi aku tak berapa setuju kalau pihak Barisan Nasional kata "kita akan pastikan tidak ada pembangkang di dalam Dewan Rakyat atau Dewan Negeri" sebab kalau dah tak ada pembangkang maka senang-senang aje dibuat keputusan tak ada 'check and balance'. Jadi disebabkan itulah maka kerajaan sekarang ini membuat beberapa insentif  untuk rakyat.

bersambung......

  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

10 surah mustajab

Semuanya dengan izin Allah S.W.T. Dengan Istiqamah dan Doa kepada-Nya, InsyaAllah di makbulkan apa yang kita kehendaki. Jom kita amalkan s...